Bereken direct de prijs voor jouw reparatie of onderhoud.

Wat als een distributieriem breekt bij een dieselmotor

De gevolgen als een distributieriem breekt:

Afgebroken kleppen door gebroken distributieriemDe distributieriem drijft via de krukas de nokkenas aan die vervolgens via de meestal gemonteerde hydraulische klepstoters de kleppen opent en sluit. Zodra de distributieriem breekt staat de nokkenas stil en zal de krukas door de massa traagheid van o.a. het vliegwiel en koppeling nog doordraaien. De openstaande klep zal dan de naar het bovenste punt komende zuiger kunnen raken. De krachten waarmee dit gepaard gaat zijn groot en daardoor kunnen de kleppen krom gedrukt worden, de zuiger beschadigd worden en in sommige gevallen zelfs de nokkenas breken. 

Gat in zuiger door gebroken distributieriemWaarom is de kans op motorschade bij een gebroken distributieriem bij een dieselmotor groter?

De kans op motorschade bij een dieselmotor is groter omdat voor de zelfontsteking van het diesel en luchtmengsel de ontstekingskamer kleiner moet zijn. De compressie bij een dieselmotor is 25 tot 45 bar ten opzichte van 10 tot 15 bar bij een benzinemotor. Hierdoor is er maar een minimale ruimte als de zuiger in zijn hoogste stand staat tussen de inlaatkleppen, uitlaatkleppen en de bovenkant van de zuiger. Zodra de distributieriem breekt staat de nokkenas stil en blijven er altijd kleppen open staan die vervolgens tegen de op en neer gaande zuiger komen en beschadigen.

Kromme klep door gebroken distributieriemKan motorschade bij een gebroken distributieriem meevallen?

De motorschade kan meevallen als dit gebeurt bij bijvoorbeeld bij starten of een stationair draaiende motor maar de kans is groter dat toch dan ook al kleppen beschadigd raken. Al breekt de distributieriem tijdens het rijden en zeker als de koppeling niet direct ingetrapt word zullen helaas de zuigers hun destructieve werk doen en de kleppen meestal onherstelbaar beschadigen. 

Gebroken distributie riemHoe een gebroken distributieriem te voorkomen

Bij twijfel vraag bij de deelnemers aan Garagevergelijker na op welke kilometerstand de riem vervangen moet worden en bij twijfel laat de riem visueel controleren. Niet alleen de distributieriem is essentieel in de aandrijving van de nokkenas maar ook de eventueel in de riem meelopende spanrollen, geleiderollen en waterpomp dienen gecontroleerd te worden. Advies is deze tegelijk met de distributieriem te vernieuwen om enig risico op versnelde slijtage van de nieuwe distributieriem uit te sluiten.

Ook belangrijk bij een kritisch onderdeel zoals de distributieriem is dat er geen olie op komt door een defecte keerring van bijvoorbeeld de krukas of nokkenas. Bemerk je olielekkage door bijvoorbeeld een druppel onder je auto, laat dan de motor controleren want hiermee kun je een grote reparatie voorkomen.

Naast de distributieriem draait tevens één of meerdere V riem of multi-riemen mee die vervolgens airco, stuurbekrachtiging en dynamo aandrijven. Bij het extreem wegslijten of breken van deze riemen komt het voor dat er delen tussen de distributieriem komen en deze ook breekt. Voorkom dit door op tijd onderhoud te laten uitvoeren en als je ander motorgeluid hoort dan normaal, rij langs de garage en laat het controleren.

Waar kun je je distributieriem laten controleren

De deelnemers van Garagevergelijker hebben de kennis om uw distributieriem te controleren en zo nodig vakkundig te vernieuwen. Vul de postcode in en zie direct wat de kosten zijn en waar je terecht kunt. {zipcode_form}