Bereken direct de prijs voor jouw reparatie of onderhoud.

Wat is een AGM accu, wat zijn de kenmerken en kan je ook een andere accu monteren

Wat zijn de kenmerken van een AGM accu:

AGM accu uitleg
AGM staat voor Absorbed Glass Mat. Bij een AGM accu is het accuzuur opgenomen in geweven glasvezelmatten die zich tussen de loodplaten van de accu bevinden. Dit in tegenstelling tot andere soorten loodaccu's (ook wel 'natte accu's' genoemd), waarbij het accuzuur zich los in de accu bevindt. Dat heeft als nadeel dat deze accu's zich altijd rechtop moeten bevinden omdat er anders accuzuur uit de accu kan lekken. Daarnaast zijn natte accu's niet geschikt voor mobiele of langdurig autonome toepassingen. In mobiele toepassingen is er namelijk teveel beweging waardoor er een risico op lekkage is en voor langdurig autonome toepassingen zijn ze ongeschikt aangezien ze regelmatig onderhoud nodig hebben. AGM accu's van Intercel zijn zogenaamde 'VRLA' accu's. VRLA staat voor Valve Regulated Lead Acid en houdt in dat de druk in de accu geregeld wordt door drukventielen in het deksel van de accu. Mocht de druk in de accu te hoog oplopen, dan zorgen de ventielen er automatisch voor dat deze wordt teruggebracht naar een acceptabel niveau. Bij normaal gebruik van de accu zal dit echter nooit voor hoeven komen. Doordat AGM accu's lekvrij zijn kunnen ze eenvoudig vervoerd en verzonden worden,

 

De AGM accu heeft een groot aantal voordelen ten opzichte van de standaard loodaccu:

  • In kortere tijd te laden.
  • Kan beter tegen trillingen.
  • Langere levensduur.
  • Volledig lekvrij.
  • Ook werkzaam in extreem lage temperaturen.
  • Volledig onderhoudsvrij.
  • Hogere ontlading per uur mogelijk.
  • Door separator van glasvezel compacter en lichter.
  • Milieuvriendelijker qua recycling.

Het electrolyt in de AGM accu bestaat uit een gel en is niet zoals de zwavelzuur en gedemineraliseerde water oplossing in de loodaccu dun vloeibaar. Hiermee is de accu volledig onderhoudsvrij en werkt in alle posities.

De platen in de AGM accu hebben ook een groter oppervlak en daarmee meer capaciteit omdat er geen ruimte boven de platen nodig is voor accuzuur (electrolyt)

Wat zijn de nadelen van een AGM accu:

  • De AGM accu is door de vooruitstrevende techniek (nog) behoorlijk duurder dan de huidige loodaccu.
  • De AGM accu kan slecht tegen warmte en kan daarom niet in het motorcompartiment gemonteerd worden.

Wat is de huidige toepassing van een AGM accu

We zie de toepassing van de AGM accu vooral vanaf de middenklasse auto's. Gebruikte een middenklasse auto meer dan 10 jaar geleden circa 1000 watt is dat bij de huidige middenklasse auto's meer dan 3000 watt. Ook vragen start - stop systemen en regeneratief remmen een hoge accubelasting. Deze vermogens zouden in een loodaccu uitvoering dusdanig grote accu's vragen dat er een nieuwe accutechniek ontwikkeld moest worden, de AGM accu.

Naast de AGM accu is er ook een ECM accu voor toepassing in de meer compacte autoklasse met b.v. start - stopstemen.

Kan ik een traditionele en goedkopere loodaccu monteren in plaats van een AGM accu?

Is het mogelijk om een goedkopere conventionele loodaccu te monteren? Hier kunnen we kort op antwoorden, nee dit kan niet. Qua capaciteit zijn deze niet voldoende zwaar en om aan dezelfde capaciteit te komen moet er een fors grotere accu gemonteerd worden. Daarnaast is de loodaccu niet in staat de pieken in ontlading en laden op te vangen en kunnen er gassen ontsnappen in het interieur, niet doen dus.

Voor een goedkope AGM accu voer de postcode en kenteken hierboven in, je vind de accuprijs bij de dichtstbijzijnde deelnemers van Garagevergelijker.nl