Bereken direct de prijs voor jouw reparatie of onderhoud.

Wat zijn de minimale APK eisen met betrekking tot milieu en geluid

Gelukkig zien we dat er steeds beter gekeken wordt naar de milieu belastende aspecten van een personenwagen. 

De minimale APK eisen met betrekking tot het uitlaatsysteem

  • De uitlaat dient van voor tot achter gasdicht te zijn met uitzondering van eventueel aanwezige afwateringsgaatjes.
  • De uitlaat dient deugdelijk bevestigd te zijn.
  • De EGR klep maakt net zoals de uitlaatgas turbo deel uit van het uitlaatsysteem
  • De uitlaat dient de door de fabrikant voorgeschreven lengte te hebben, 10 cm van de eindpijp afzagen mag dus niet.
  • Men kijkt en luistert of de uitlaat aan de bovenstaande eisen voldoet
  • Het uitlaat geluid mag maximaal 2 db hoger zijn dan de hoogte die qua typegoedkeuring vermeld staat.

De minimale APK keuringseisen met betrekking tot de uitlaatgassen / emissie

Met betrekking tot de uitstoot van koolmonoxide (CO) bij een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking moet deze gemeten worden bij een op temperatuur zijnde motor. Zie hieronder de voorbeeld tabel met de voorgeschreven maximum volume percentages vanaf de bepaalde bouwjaren. Hier is ook goed te zien hoe milieuvriendelijker de motoren in de auto gedurende de jaren zijn geworden. Inmiddels is het testen van CO waarde dusdanig complex geworden en gaat het een stuk verder als de tabel hieronder dat het volledig beschrijven daarvan uitermate langdradig zou worden. Daarom beperken wij ons tot de hoofdlijnen.

 APK CO tabel

We beschrijven niet de exacte meetwaardes maar wel de hoofdlijnen van de uitlaatgas / emissie meting:

  • Voor personenwagens vanaf 1 januari 1993 die zijn uitgerust met een elektronisch brandstofmengsel regelsysteem bestaand uit een katalysator en lamdasonde dienen deze goed te werken. Dit word getest aan de hand van het volume percentage CO en de lambdasonde waarde (brandstof - luchtverhouding) bij stationair en verhoogd toerental
  •  Vanaf 1 januari 1997 is voor dieselmotoren de verplicht APK roetmeting ingevoerd voor voertuigen vanaf 1 januari 1980. 
  •  Voor voertuigen vanaf 1 januari 2006 is het bij aanwezigheid van een diagnostisch systeem in combinatie met de lambdasonde regeling, moet bij contact aan het controlelampje branden en bij draaiende motor uitgaan. Tevens moet door middel van een uitleesapparaat gecontroleerd worden of er geen emissie gerelateerde fouten in het geheugen opgeslagen zijn. 

Wat te doen als de gemeten emissie waardes bij een APK niet binnen de daarvoor bestaande waardes vallen

Wat kunnen o.a. oorzaken zijn van het niet behalen van de meetwaardes:

  • Lekkage uitlaat, zelfs een kleine lekkage kan een forse afwijking geven,
  • Defecte lambdasonde, er staat niet altijd een foutcode in het geheugen
  • Defecte (temperatuur)sensor, er staat niet altijd een foutcode in het geheugen
  • Onderbroken / gecorrodeerde elektronische verbindingen
  • Defecte katalysator / vervuilde katalysator
  • Onvolledige / slechte verbranding door bv,:
    • Versleten bougies
    • Vuil luchtfilter
    • Defecte bougiekabels / bobine(s)
    • Vervuild gasklephuis
    • Niet goed werkende EGR klep

Kijk hier voor verdere informatie met betrekking tot de Algemene Periodiek Keuring (APK):

APK eisen ruitenwisserinstallatie en ruitensproeiers

APK eisen remsysteem

APK eisen deuren, motorkap en kofferdeksel.

APK eisen voorruitverwarming en ontwaseming

APK eisen binnen en buiten autospiegels

APK eisen autostoelen en vergrendeling

APK eisen autobanden

APK eisen autogordels

APK eisen uitstekende delen en brede banden

APK eisen veersysteem en schokdempers

APK eisen verlichting

APK eisen stuurinrichting

APK eisen onderstel

APK eisen motor en brandstofsystemen

APK aandrijving en transmissie

Wat is een viergas meting

Wat is een roetmeting