Bereken direct de prijs voor jouw reparatie of onderhoud.

Wat zijn de de minimale APK eisen waar het remsysteem en de onderdelen van het remsysteem aan moeten voldoen

Om het leesbaar te houden geven wij hier een samenvatting van de APK eisen, voor de volledige regels en details kunt u kijken op de website van de RDW

De huidige APK regelgeving met betrekking tot het remsysteem

Personenwagens moeten volgens de APK eisen minimaal zijn voorzien van een reminrichting waarvan de:

  • Betreffende onderdelen niet in ernstige mate door roest (corrosie) zijn aangetast. Mocht er wel een materiaal verzwakking (doorgeroest) zijn door roest raden wij aan dit door een erkend APK keurmeester naar te laten kijken. De richtlijnen wat wel of niet toegestaan is qua doorroesten zijn redelijk complex en het gaat te ver deze hier te beschrijven.
  • Betreffende onderdelen van het remsysteem deugdelijk zijn bevestigd en bevestigingsmiddelen zoals b.v. alle bouten, moeren, borgpennen e.d. aanwezig zijn.
  • Betreffende onderdelen niet zijn gebroken, gescheurd of beschadigd
  • Remschijven niet zover versleten mogen zijn dat er gevaar voor breuk ontstaat
  • Betreffende onderdelen geen inwendige- of uitwendige lekkage hebben

Dit is de wat algemene beschrijving en hieronder gaan we per remonderdeel verder in op de minimale APK eisen

De APK minimale keuringseisen met betrekking tot remschijven

APK scheur remschijfMet betrekking tot de aanvullende keuringseisen op remschijven geven deze eisen aan dat:

  • Roest op het remvlak niet meer dan 50% mag bedragen van het effectieve door het remblok geraakte oppervlak,
  • Het minimaal resterende 50% remoppervlak glad en glimmend moet zijn
  • Oppervlakkige haarscheuren ontstaan door warmteontwikkeling in de remschijf zijn geen afkeuring is.
  • Doorlopende scheuren in de remschijf zijn reden tot afkeuring

 

 

 

De APK minimale keuringseisen met betrekking tot de remkrachtregelaar en rembekrachtiger

De rembekrachtiger moet volgens de APK eisen op werking gecontroleerd worden. Men doet dit door het aanwezige vacuum op te gebruiken door met stilstaande motor een aantal keer te remmen. Daarna pedaal ingedrukt houden en de motor starten, het pedaal moet vervolgens door de opbouw van het vacuum iets verder wegzakken

De remkrachtregelaar moet bij de APK keuring visueel gecontroleerd worden bij ingedrukt rempedaal en draaiende motor. De achteras moet eventueel iets ontlast (opgekrikt) worden om de werking te testen.

De APK minimale keuringseisen met betrekking tot het rempedaal

 Bij een hydraulisch remsysteem waar nagenoeg iedere personenwagen mee uitgevoerd is mag de slag van het rempedaal niet door een aanslag begrensd worden. 

De oppervlakte van het rempedaal moet stroef zijn. Iets simpels als een volledig weggesleten of ontbrekend rempedaal rubber kan al genoeg zijn voor een APK afkeuring.

De APK minimale keuringseisen met betrekking tot de remslangen

De remslangen mogen volgens de APK eisen:

  • Niet erg zijn vervormd, denk hierbij aan knikken, draaiing, uitstulpingen e.d.. Er mag geen vervorming / uitstulping van de remslang zichtbaar zijn bij ca. 30 seconden hard remmen met ingeschakelde motor
  • De remslangen moeten voldoende vrij kunnen bewegen en nergens tegenaan komen. Visuele controle vindt plaats door de wielen uiterst links en uiterst rechts te draaien.
  • De remslangen mogen niet dusdanig beschadigd of uitgedroogd zijn dat het karkas / koord materiaal in de remslang zichtbaar is. Een eventueel stalen slangbescherming mag geen beschadigingen hebben

De APK minimale eisen met betrekking tot het vrijlopen van wielen / slepen van remmen

 Bij het keuren van het vrijlopen van de remmen wordt de auto opgekrikt en moeten bij niet remmen:

  • Wielen met trommelremmen in beide draairichtingen vrij ronddraaien
  • Wielen met schijfremmen mogen in beide draairichtingen licht slepen maar zeker niet zwaar draaien

De APK minimale eisen met betrekking tot slijtage van remblokken of remvoeringen

Remblokcontrole12De remtrommel mag tijdens draaien en remmen niet geraakt worden door de metalen drager van het remvoering materiaal. Als dit niet zonder demontage van trommels visueel te controleren is moet het wiel opgekrikt worden en bij remmen en tegelijk ronddraaien mag er geen schurend geluid van metaal op metaal hoorbaar zijn.

De remschijf mag tijdens draaien en remmen niet geraakt worden door de metalen basisplaat waarop het voeringmateriaal van het remblok bevestigd is. Dit is bijna altijd zonder demonteren van het wiel visueel te controleren. Als dit niet visueel te controleren is dan moet het wiel opgekrikt worden en bij remmen het wiel draaien mag geen schurend metaal op metaal geluid hoorbaar zijn.

De APK minimale keuringseisen met betrekking tot het vrij bewegen van remonderdelen

De APK keuringseisen betreffen een visuele inspectie aan de onderzijde van de auto en bij de wielophanging dat alle delen vrij kunnen bewegen. Denk hierbij aan de gangbaarheid van de remkrachtverdeler, handremmechanisme, remslangen etc.

De APK minimale keuringseisen met betrekking tot de remcilinder hoezen / stofkappen en lekkage

Remvloeistoflekkage wielrem2De APK keuringseisen betreffende de stofkappen stofhoezen op de remcilinders of remklauwen achter of voor dat deze niet lek mogen zijn. Dit alleen voor zover deze zichtbaar zijn, een wiel of trommel hoeft hiervoor niet uitgebouwd te worden. Kortom, als ze niet zichtbaar zijn hoeven de stofhoezen niet visueel gekeurd te worden op lekkage.

De APK keuringseisen met betrekking tot een lekkende remcilinder of remklauw / remzadel is dat zij geen uitwendige lekkage mogen hebben. Als de remcilinder zonder het demonteren van het wiel niet zichtbaar is en de ankerplaat en remtrommel niet nat zijn van remvloeistof is dit volgens de APK eis voldoende.

Bij een lekkende remklauw / remzadel is dit meestal wel te zien en dan zal bij lekkage deze APK afgekeurd worden.

De APK minimale keuringseisen met betrekking tot de remleidingen

De remleidingen moeten visueel gecontroleerd worden op:APK remleiding roest

  • Correcte deugdelijke bevestiging
  • Aanwezigheid van alle montage delen
  • Mogen niet beschadigd of geknikt zijn
  • Mogen geen overmatige roestvorming hebben

De roestvorming van de remleidingen mag wel uit oppervlakte roest bestaan maar er mag geen putcorrosie voorkomen. Putcorrosie zijn dieper verroeste putjes in de remleiding. Dit word gecontroleerd door een klein stukje schoon te maken 

  

 

De APK minimale keuringseisen met betrekking tot het Anti Blokkeer Systeem (ABS)

Met betrekking tot de APK eisen betreffende het ABS systeem gelden de volgende visuele inspectiepunten:

  • De onderdelen van het ABS moeten degelijk bevestigd zijn
  • Alle montage en borgingsdelen moeten aanwezig zijn
  • Het ABS systeem mag geen lekkage vertonen
  • De onderdelen mogen niet zijn gescheurd, beschadigd of gebroken.

De APK eisen qua controle* van de werking van het ABS systeem is het volgende:

  1. Contact inschakelen en het ABS controle lampje moet branden
  2. Vervolgens motor starten en dan moet het ABS controle lampje uit gaan.

* Er zijn nog enkele oudere personenwagens met een mechanisch ABS, hiervoor geld een andere test met betrekking tot de werking hiervan.

Mocht er alsnog twijfel bestaan over de juiste werking van het ABS systeem wordt een proefrit voorgeschreven.

De APK minimale keuringseisen met betrekking tot het remvloeistof reservoir

In het remvloeistofreservoir moet voldoende remvloeistof aanwezig zijn.

De APK eisen met betrekking tot de remvertraging van het voertuig

Naast de visuele controle van het remsysteem zal door middel van een remmentestbank de remvertraging gemeten worden van de bedrijfsrem en handrem. Hierbij wordt gekeken naar de minimale vertraging maar ook naar het verschil in vertraging tussen linker- en rechterwiel. 

Als tip voor het testen van de remvertraging geven wij aan dat voorgaand aan de APK het goed is een paar keer stevig en wat langer te remmen en langzaam rijdend de handrem gecontroleerd aan te trekken. niet tot blokkeren! Hiermee schoon je het remoppervlak van met name de remtrommels of schijven op de achteras.

De remmen mogen getest worden op een rollentestbank op een platentestbank. Voor beide gelden andere waarden en het is te complex dit hier te beschrijven, wel geven we veel voorkomende gebreken aan komend uit een remmentest: 

Te grote rem vertragingsverschillen tussen linker en rechter wiel, een te lage remvertraging of blokkering kunnen onder andere komen door:

  • Vervuiling remtrommels
  • Versleten remblokken remvoerringen
  • Roest op remoppervlak bij schijven of trommels
  • Lekke wielremcilinders
  • Niet werkend automatisch stelmechanisme
  • Vastzittend handremmechanisme
  • Vastzittende remcilinder

 Kijk hier voor verdere informatie met betrekking tot de Algemene Periodiek Keuring (APK):

APK eisen ruitenwisserinstallatie en ruitensproeiers

APK eisen deuren, motorkap en kofferdeksel.

APK eisen voorruitverwarming en ontwaseming

APK eisen binnen en buiten autospiegels

APK eisen autostoelen en vergrendeling

APK eisen autobanden

APK eisen autogordels

APK eisen uitstekende delen en brede banden

APK eisen veersysteem en schokdempers

APK eisen verlichting

APK eisen stuurinrichting

APK eisen onderstel

APK eisen motor en brandstofsystemen

APK eisen milieu en geluid

APK aandrijving en transmissie

Wat is een viergas meting

Wat is een roetmeting