Bereken direct de prijs voor jouw reparatie of onderhoud.

Aan welke minimale APK keuringseisen moet een personenwagen stuurinrichting voldoen tijdens een APK

We beschrijven hier beknopt de eisen waaraan een stuurinrichting moet voldoen en om dit begrijpbaar te houden vermelden we niet alle details van de keuringsrichtlijnen. 

Testen van de stuuruitslag

Spoorstang21De wielen moeten goed reageren op de stuuruitslag. Bij het draaien van het stuur naar links en rechts moet bij maximaal een 15 graden verdraaiing van het stuur de wielen mee gaan bewegen. Er mag dus enige speling aanwezig zijn.

De wielen moeten zonder hulp van stuurbekrachtiger van uiterst links naar uiterst rechts vrij kunnen bewegen en ronddraaien, er mogen geen zware punten voelbaar zijn of dat het wiel aanloopt. Dit mag met de wielen gedeeltelijk opgekrikt / ontlast.

Visuele en manuele controle van de stuurinrichting

Alle voor de overbrenging van de stuurbeweging bestemde onderdelen dienen te worden gecontroleerd op breuk, slijtage, vervorming en roest. Alle bouten, moeren, splitpennen en andere eventuele borgmiddelen moeten aanwezig zijn en in goede staat. 

Door middel van korte stevige stuurbewegingen wordt de stuurinrichting getest op werking, speling en slijtage. Dit gebeurt wanneer de auto met volle gewicht en niet opgekrikt op een vlakke vloer staat.

APK flexibele koppelingen keuringseisenAls er op delen van de stuurinrichting op bij de bevestiging van de stuurinrichting delen verzwakt zijn door roest (corrosie) dan zal dit door een erkende APK keurmeester geïnspecteerd moeten worden. Er is op de website van de RDW zeer uitgebreide documentatie over wat wel en wat niet APK accoord is bij doorggeroeste delen.

Stofhoezen van het stuurhuis en de stuurkogels moeten goed zijn bevestigd en niet lek zijn.

Koppelingen moeten een zichtbaar spelingvrije overbrenging bewerkstelligen, en flexibele koppelingen mogen niet in ernstige mate zijn gescheurd en de vulkanisatie mag niet zijn losgeraakt. Maximaal 50% van een vlak in een flexibele koppeling mag zijn beschadigd door scheurvorming of door loslaten van de lagen. We zien dit soort koppelingen vaak tussen de stuurstang en het stuurhuis.

Gecorrodeerde stuurkogel APKDe verbindingen van het stangenstelsel mogen niet teveel speling vertonen. Dit stangenstelsel bestaat in de meeste gevallen uit stuurkogels. Deze stuurkogels dienen axiaal en radiaal getest te worden en mogen zowel axiaal als radiaal maximaal 1 mm speling hebben. Er zijn stuurkogels die door veerdruk spelingvrij blijven, dit dient men dan te controleren in het werkplaatshandboek of aan de hand van een nieuwe kogel.

Als het binnenste gedeelte van een stuurkogel zichtbaar is doordat de hoes b.v. gescheurd is mag zowel het huis als de kogel geen sporen van corrosie vertonen.

De APK keuringseisen van de stuurbekrachtiging

Door middel van het voelen van een duidelijk verschil bij uitgeschakelde en bij draaiende motor wordt manueel getest of de werking van de stuurbekrachtiging duidelijk voelbaar is.

De slangen van de stuurbekrachtiging dienen onbeschadigd te zijn in zoverre dat koorden van de bewapening zichtbaar zijn. De slangen van de stuurbekrachtiging mogen niets kunnen raken en daardoor doorslijten.

De delen van de stuurbekrachtiging mogen geen ernstige lekkage vertonen, dit controleert men door het stuur uiterst links of rechts te draaien en dit met stationair draaiende motor even vast te houden. Een ernstige lekkage is bijvoorbeeld duidelijke druppelvorming, het zweten van een stuurhuis valt niet onder ernstige lekkage.

Kijk hier voor verdere informatie met betrekking tot de Algemene Periodiek Keuring (APK):

APK eisen ruitenwisserinstallatie en ruitensproeiers

APK eisen remsysteem

APK eisen voorruitverwarming en ontwaseming

APK eisen autobanden

APK eisen autogordels

APK eisen binnen en buiten autospiegels

APK eisen autostoelen en vergrendeling

APK eisen uitstekende delen en brede banden

APK eisen veersysteem en schokdempers

APK eisen verlichting

APK eisen motor en brandstofsystemen

APK eisen onderstel

APK eisen milieu en geluid

APK aandrijving en transmissie

Wat is een viergas meting

Wat is een roetmeting