• Garages beoordeeld met een ​9,3
  • Duidelijke prijs
  • Overal in Nederland, altijd in de buurt
  • Online afspraak

Airco werking

Hoe werkt een airco in de auto en waar bestaat de airco installatie uit?

De airco werking is gebaseerd op een eenvoudig natuurkundig verschijnsel namelijk dat het verdampen van vloeistof energie (warmte) kost. Je herkent dit vaak zelf wanneer je bij warm weer op een natte handdoek gaat liggen, het water in de handdoek verdampt en gebruikt daar de warmte voor wat de temperatuur verlaagt. Ook wordt hetzelfde principe toegepast door water in de langsstromende lucht te vernevelen waardoor de lucht afkoelt en een hoog vochtigheidspercentage krijgt.

De airco heeft een forse evolutie meegemaakt en de moderne systemen zijn steeds compacter, veiliger en vooral ook milieuvriendelijker geworden.

Hoe werkt een airco in de moderne auto

In de auto airco wordt een gas (koudemiddel) door de compressor op een druk gebracht van circa 12 tot 15 bar en via een hogedrukleiding met een temperatuur van circa 65 graden naar de condensor geleidt welke zich meestal voor de radiator bevindt. In de condensor koelt de rijwind en/of ventilator het gas af naar een vloeistof van circa 11 tot 14 bar en een temperatuur van circa 45 graden. Via een filterdroger komt de vloeistof bij een expansieklep die de druk verlaagt naar 1,5 tot 2 bar. Door de drukverlaging wordt de temperatuur van de vloeistof circa -1 graden verlaagd en stroomt deze in vloeibare vorm naar de condensor waarna deze verdampt in de condensor en verbruikt hiervoor de omgevingswarmte. De ontstane koude lucht wordt via een ventilator aan de omgeving (passagierscompartiment) afgegeven en als gas stroomt het koudemiddel weer naar de compressor en hiermee begint het doorlopende proces opnieuw.

Wat zit er voor vloeistof of gas zit er in een aircosysteem

In de huidige systemen is koudemiddel R134a nog steeds de standaard, dit is al een milieu vriendelijk middel in vergelijking met de vroeger gebruikte koudemiddelen. In de jongste systemen (nieuwe auto's vanaf 2017) wordt R1234yf toegepast, een koudemiddel wat nog milieuvriendelijker is maar wel beduidend duurder dan R134a en volgens de laatste informatie licht ontvlambaar. Airco’s uitgerust met R1234yf kunnen niet geserviced worden met het R134a gas.

Waaraan kan ik een kapotte, slecht werkende of vervuilde airco herkennen

De werking van de auto airco is door de bestuurder eenvoudig te controleren door te testen of de temperatuur en hoeveelheid koude lucht die de auto instroomt voldoende is. Is dit niet het geval is een controle of servicebeurt van de airco te adviseren.

Een vervuilde airco is meestal te herkennen aan een muffe lucht bij het inschakelen van de airco. Dit komt doordat het in het aircosysteem in de buurt van de condensor een uitstekende omgeving is voor de groei van schimmels en bacteriën.

Welk onderhoud moet een auto airco hebben

De airco heeft regulier onderhoud nodig op onder andere de volgende punten:

  • Controleren van de aandrijfriem/combiriem van de compressor
  • Vervanging filterdroger
  • Werking van de elektromagnetische koppeling controleren
  • Controleren en zo nodig (bij)vullen van het koudemiddel
  • Toevoegen van olie (PAG olie) aan het koudemiddel
  • Controleren/vervangen interieurfilter
  • Visuele inspectie van leidingen en condensor

Bij een normaal gebruik van de auto is het aan te bevelen het airco systeem eens in de 2 of 3 jaar te laten controleren. Dit heeft ook mede te maken met het per jaar circa 10% afnemen van het koudemiddel in het aircosysteem. Met het afnemen van het koudemiddel neemt ook de smering van de airco af in het systeem.

Waar bestaat de auto airco installatie uit?

  • Compressor
  • Elektromagnetische koppeling
  • Hogedruk- en lagedruk leidingen
  • Condensor
  • Ventilator motorcompartiment
  • Filter/droger
  • Verdamper
  • Ventilator passagierscompartiment
  • Expansieklep
  • Temperatuurregeling (elektronisch of mechanisch)
  • Koudemiddel