De airco werking is gebaseerd op een eenvoudig natuurkundig verschijnsel namelijk dat het verdampen van vloeistof energie
(warmte) kost. Je herkent dit vaak zelf wanneer je bij warm weer op een
natte handdoek gaat liggen, het water in de handdoek verdampt en
gebruikt daar de warmte voor wat de temperatuur verlaagt. Ook wordt
hetzelfde principe toegepast door water in de langsstromende lucht te
vernevelen waardoor de lucht afkoelt en een hoog vochtigheidspercentage
krijgt.
De airco heeft een forse evolutie meegemaakt en de moderne systemen zijn steeds compacter, veiliger en vooral ook milieuvriendelijker geworden.
In de auto airco wordt een gas (koudemiddel) door de compressor op een druk gebracht van ongeveer 12 tot 15 bar en via een hogedrukleiding met een temperatuur van ongeveer 65 graden naar de condensor geleidt welke zich meestal voor de radiator bevindt. Via een filterdroger komt de vloeistof bij een expansieklep die de druk verlaagt naar 1,5 tot 2 bar. Door de drukverlaging wordt de temperatuur van de vloeistof verlaagd en stroomt deze in vloeibare vorm naar de condensor waarna deze verdampt in de condensor en verbruikt hiervoor de omgevingswarmte. De ontstane koude lucht wordt via een ventilator aan de omgeving (passagierscompartiment) afgegeven en als gas stroomt het koudemiddel weer naar de compressor en hiermee begint het doorlopende proces opnieuw.
In de huidige systemen is koudemiddel R134a nog steeds de standaard, dit is al een milieuvriendelijk middel in vergelijking met de vroeger gebruikte koudemiddelen. In de jongste systemen (nieuwe auto's vanaf 2017) wordt R1234yf toegepast, een koudemiddel wat nog milieuvriendelijker is maar wel aanmerkelijk duurder dan R134a en volgens de laatste informatie licht ontvlambaar. Airco’s uitgerust met R1234yf kunnen niet gevuld worden met het R134a gas.
De werking van de auto airco is door de bestuurder eenvoudig te
controleren door te testen of de temperatuur en hoeveelheid koude lucht
die de auto instroomt voldoende is. Is dit niet het geval is een
controle of servicebeurt van de airco te adviseren.
Een vervuilde airco is meestal te herkennen aan een muffe lucht bij het inschakelen van de airco. Dit komt doordat het in het aircosysteem in de buurt van de condensor een uitstekende omgeving is voor de groei van schimmels en bacteriën.
De airco heeft regulier onderhoud nodig op onder andere de volgende punten:
Bij een normaal gebruik van de auto is het aan te bevelen het airco
systeem eens in de 2 of 3 jaar te laten controleren. Dit heeft ook mede
te maken met het per jaar ongeveer 10% afnemen van het koudemiddel in het
aircosysteem. Met het afnemen van het koudemiddel neemt ook de smering
van de airco af in het systeem.