De APK regelgeving met betrekking tot het remsysteem
Auto's moeten volgens de APK eisen minimaal zijn voorzien van een reminrichting waarvan de:
- Onderdelen niet in ernstige mate door roest (corrosie) mogen zijn aangetast
- Onderdelen moeten deugdelijk te zijn bevestigd en bevestigingsmiddelen zoals bijvoorbeeld bouten, moeren, borgpennen moeten aanwezig zijn
- Onderdelen niet gebroken zijn, gescheurd of beschadigd
- Remschijven niet zover versleten mogen zijn dat er gevaar voor breuk ontstaat
- Onderdelen geen inwendige- of uitwendige lekkage hebben
Met betrekking tot remschijven
- Roest op het remvlak mag niet meer dan 50% bedragen van het effectieve door het remblok geraakte oppervlak
- Oppervlakkige haarscheuren ontstaan door warmteontwikkeling in de remschijf zijn geen APK afkeur
- Doorlopende scheuren in de remschijf zijn wel reden tot APK afkeur
Met betrekking tot het rempedaal
- Bij een hydraulisch remsysteem waar nagenoeg iedere auto mee uitgevoerd is mag de slag van het rempedaal niet door een aanslag begrensd worden
- Het oppervlakte van het rempedaal moet stroef zijn
- Een volledig weggesleten of ontbrekend rempedaal rubber is een APK afkeur
Met betrekking tot de remvertraging van het voertuig
Naast de visuele controle van het remsysteem zal door middel van een remmentestbank de remvertraging gemeten worden van de remmen en de handrem. Hierbij wordt gekeken naar de minimale vertraging maar ook naar het verschil in vertraging tussen linker- en rechter wiel. De remmen mogen getest worden op een rollentestbank of een platentestbank.
Te grote rem vertragingsverschillen tussen linker en rechter wiel, een te lage remvertraging of blokkering kunnen onder andere komen door:
- Vervuiling remtrommels
- Versleten remblokken of remvoeringen
- Roest op rem oppervlak bij remschijven of remtrommels
- Lekke wielremcilinders
- Niet werkend automatisch stelmechanisme
- Vastzittend handremmechanisme
- Vastzittende remcilinder