Aan welke minimale APK keuringseisen moet een personenwagen stuurinrichting onder andere voldoen.
Testen van de stuuruitslag
De wielen moeten goed reageren op de stuuruitslag. Bij het draaien van het stuur naar links en rechts moet bij maximaal een 15 graden verdraaiing van het stuur de wielen mee gaan bewegen. Er mag dus enige speling aanwezig zijn
De wielen moeten zonder hulp van de stuurbekrachtiging van uiterst links naar uiterst rechts vrij kunnen bewegen en ronddraaien. Er mogen geen zware punten voelbaar zijn en het wiel mag niet aanlopen. Dit mag met de wielen gedeeltelijk opgekrikt/ontlast
Visuele en manuele controle van de stuurinrichting
Alle voor de overbrenging van de stuurbeweging bestemde onderdelen dienen te worden gecontroleerd op breuk, slijtage, vervorming en roest.
Alle bouten, moeren, splitpennen en andere eventuele borgmiddelen moeten aanwezig zijn en in goede staat.
Door middel van korte stevige stuurbewegingen wordt de stuurinrichting getest op werking, speling en slijtage. Dit gebeurt wanneer de auto met het volle gewicht en niet opgekrikt op een vlakke vloer staat
Als er op delen van de stuurinrichting van de bevestiging van de stuurinrichting delen verzwakt zijn door roest (corrosie) zal dit door de keurmeester beoordeeld worden
Stofhoezen van het stuurhuis en de stuurkogels moeten goed zijn bevestigd en mogen niet lek zijn
Als het binnenste gedeelte van een stuurkogel zichtbaar is doordat de hoes gescheurd is mogen zowel het huis als de kogel geen sporen van corrosie vertonen.
Vind direct een garage in je omgeving die je kan helpen bij deze vraag