Aan welke APK eisen moet een auto verlichting voldoen en welke reflectoren moeten aanwezig zijn.
De volledige beschrijving van alle geldende eisen met betrekking tot de verlichting nemen vele A4's in beslag en daarom beschrijven we de meest ter zake doende voorwaarden. We gaan er vanuit dat uw auto in originele staat is en er geen aanpassingen aan de verlichting hebben plaatsgevonden.
Eisen verlichting:
Alle op de buitenzijde van het voertuig aanwezige verlichting moet naar behoren werken
Het dimlicht dient een juiste afstelling te hebben
Het lichtbeeld dient correct te zijn
De verlichting dient deugdelijk gemonteerd te zijn
De originele kleur van de verlichting dient gehandhaafd te blijven
De glazen van de armaturen mogen niet geverfd, gespoten of beplakt zijn
De glazen van de armaturen mogen niet zijn beschadigd of zodanig gerepareerd zijn dat de lichtopbrengst, lichtbeeld of functie nadelig wordt beïnvloed
De glazen van de achterlichten mogen geen gaten of barsten vertonen waardoor wit licht uitgestraald kan worden. Uitgezonderd hiervan zijn de achteruitrijlichten
Lichten en reflectoren met dezelfde functie moeten links en rechts van gelijke kleur, sterkte en vorm zijn en symmetrisch zijn gemonteerd
Werkend groot licht controle lampje bij voertuigen van na 31 december 1997
Werkend controle lampje mistlampen bij voertuigen na 31 december 2012
Werkend controle lampje mistachterlicht
Werkende richtingaanwijzers en signaalverlichting controle lampje of akoestisch signaal bij voertuigen vanaf 31 december 1997
De retro reflectoren op de achterzijde en eventueel de zijkant van het voertuig dienen naar behoren te werken
Eventueel aanwezige koplamp hoogteverstelling dient te werken
Een afwijkend lichtbeeld bij een APK keuring:
Tijdens een APK wordt de koplampafstelling en het lichtbeeld per koplamp gecontroleerd met een koplamp testapparaat.
Als er een handmatige koplampverstelling aanwezig is, moet deze staan op de stand passend bij de op dan moment aanwezige belading in de auto. Is de auto leeg dan is de stand van de handmatige bijstelling meestal 0.
Bij een automatische verstelling en/of hoogteniveauregeling moet de stand van de koplampen met lopende motor getest worden en moet de niveauregeling op de normale stand staan.
Het lichtbeeld moet een scherpe aftekening geven tussen het lichte en donkere vlak van het lichtbeeld. Is dit niet het geval kan dat onder andere komen door:
Verkeerd geplaatste lamp
Verkeerde type lamp
Loszittende reflector
Gecorrodeerde reflector
Vocht in de koplamp
Verweerd of beschadigd koplampglas
Vind direct een garage in je omgeving die je kan helpen bij deze vraag