De oorzaak is waarschijnlijk een versleten wiellager of autoband.
Hoor je het geluid bij rijden en zodra je de koppeling intrapt is het geluid weg?
De oorzaak zit waarschijnlijk in de versnellingsbak of aandrijfassen.
Is het geluid bij stilstand hoorbaar en wordt het erger naarmate je het toerental van de motor verhoogt?
De oorzaak ligt waarschijnlijk bij de motor en/of uitlaat van de auto.
Let op, test alleen het geluid wanneer de omstandigheden dit toelaten.
Wanneer het geluid harder wordt zodra je versneld en als je met het voertuig een lichte slingering maakt komt het geluid waarschijnlijk voort door een versleten wiellager of vervormde autoband. Het is meestal redelijk te bepalen of het geluid vanuit de voor- of achterkant van de auto komt.
De vervorming van de band bevindt zich meestal aan de binnenzijde van het loopvlak en is voelbaar als een hobbelig, niet vlak loopvlak. Men noemt dit ook wel "cuppen" of "zaagtandprofiel". Is er sprake van deze overmatige vervorming, cupvorming/zaagtandprofiel is het aan te bevelen de banden te laten vervangen.
Moderne auto's hebben complete lager units en deze bestaan niet meer uit een los binnen- en buiten lager. Deze lager units zitten in het fuseestuk geperst en zijn er zonder special persgereedschap niet uit te krijgen. Laat staan het nieuwe lager er weer netjes en onbeschadigd in krijgen.
Bij te lang doorrijden met een versleten wiellager zullen de kosten en risico's groter worden. Uiteindelijk zullen de kogels beschadigen en kan het wiel volledig loslopen.