• Garages beoordeeld met een ​9,4
  • Duidelijke prijs
  • Overal in Nederland, altijd in de buurt
  • Online afspraak

Wat is een distributieketting?

Wat is een distributieketting en wat is de functie van de distributieketting?

Een distributieketting is in werking gelijk aan een fietsketting. Maar is qua uitvoering zwaarder en duurzamer uitgevoerd omdat de ketting op een veel hoger toerental draait en vele duizenden kilometers mee moet kunnen gaan.

De functie van de distributieketting is het via het krukastandwiel aandrijven van de nokkenas(sen), eventuele balansassen en/of brandstofpomp. De distributieketting gaat over het algemeen een autoleven lang mee en is in vergelijking met de distributieriem een nagenoeg onderhoudsvrij systeem.

Distributieketting laten controleren? Vind een garage in de buurt!

Waaraan is een kapotte distributieketting te herkennen?

Een kapotte distributieketting is vaak te herkennen aan een klapperend/rammelend geluid bij warme motor. De reden van dit geluid is vaak dat de ketting opgerekt is door slijtage en de kettingspanner de rek niet meer kan compenseren. Hierdoor zal de ketting gaan klapperen/rammelen en dit geluid is vaak uiterst irritant. Over het algemeen levert dit niet direct gevaar op (ketting breken) maar het advies is dit toch te verhelpen voordat het wel problemen op gaat leveren.

Een rammelende ketting slijt harder en ook de geleideplaten en -wielen zullen harder slijten door het klapperen van de ketting. Bij het vernieuwen van de ketting is het advies ook de tandwielen, geleideplaten en kettingspanner te vervangen en vaak wordt dit ook al in een complete kit geleverd.

Waaruit bestaat de distributieketting?

De distributieketting is gemaakt van hoogwaardig metaal en bestaat uit met elkaar door pennen verbonden schalmen (schakels). Bij de wat zwaardere motoren zijn deze vaak voorzien van dubbel uitgevoerde kettingen en tandwielen.