• Garages beoordeeld met een ​9,4
  • Duidelijke prijs
  • Overal in Nederland, altijd in de buurt
  • Online afspraak

Distributie

Wat is een motor distributie? Hoe werkt het en waaruit bestaat een distributie systeem?

Wat is een distributie systeem?

Een motor distributie is een cruciale aandrijving van intern samenwerkende delen in de motor en is veilig onder beschermkappen weggewerkt.

Hoe werkt een distributie systeem?

Het distributiesysteem heeft een essentiële functie en dat is het, via de krukas poelie of tandwiel, aandrijven van 1 of meerdere nokkenassen via het nokkenastandwiel of poelie. Via de nokkenaswiel en nokkenas worden de kleppen geopend en onder veerdruk gesloten. Dit proces van openen en sluiten en de timing is uiterst precair om het verbrandingsproces optimaal te laten verlopen.

Ook is bij de moderne motor, met name de dieselmotor, de ruimte tussen de op en neer gaande zuiger en de door te nokkenas te openen klep minimaal, afwijking van de kleptiming (op tijd openen en sluiten). Door bijvoorbeeld verspringen of zelfs breken van de distributieriem of -ketting kan grote gevolgen hebben.

Met de huidige meerkleppen techniek, variabele kleptiming, het compacter, lichter, sterker en stiller worden van de motor betekent ook dat de distributiesystemen veel complexer zijn geworden.  Zo zijn er verschillende soorten distributiesystemen en ook worden er combinaties van verschillende systemen toegepast:

Een distributiesysteem met distributieriem bevat de volgende onderdelen:

  • Distributieriem (1 of meerdere)
  • Spanrol (1 of meerdere)
  • Krukaspoelie
  • Nokkenastandwiel (1 of meerdere)

Naast de bovenstaande onderdelen in het distributiesysteem kunnen ook de onderstaande onderdelen afhankelijk van merk en model tot het distributiesysteem behoren:

  • Waterpomp
  • Geleiderol (1 of meerdere)
  • Balansas poelie (1 of meerdere)
  • Brandstofinspuitpomp poelie

De distributieriem is een veel toegepast type distributie omdat deze een lage rolweerstand heeft en licht in gewicht is. In vergelijking met een distributieketting is een distributieriem lichter en stiller.

Een nadeel van de distributieriem is de beperkte levensduur. Afhankelijk van het merk en model moet de distributieriem tussen de 60.000 en 160.000 kilometer vervangen worden. Op tijd vervangen van de riem is dus een absolute must! Bij breken van een distributieriem kan forse motorschade het gevolg zijn doordat de klep de zuiger kan raken. Met name bij dieselmotoren is in veel gevallen de schade bij een gebroken distributieriem aanzienlijk.

Bij het vervangen van de distributieriem is het belangrijk de overige delen in het distributiesysteem goed te controleren en zo nodig te vervangen. Denk hierbij aan een waterpomp, spanrol en geleiderollen.

Een distributiesysteem met ketting bevat de volgende onderdelen:

  • Krukastandwiel
  • Nokkenastandwiel (1 of meerdere)
  • Ketting (1 of meerdere)
  • Kettingspanner
  • Kettinggeleiders (1 of meerdere)

Naast de bovenstaande onderdelen kunnen ook de onderstaande onderdelen afhankelijk van merk en model tot het distributiesysteem behoren:

  • Waterpomp
  • Balansas tandwiel (1 of meerdere)
  • Oliepomp tandwiel
  • Brandstof inspuitpomp poelie

Het distributiesysteem met ketting is een onderhoudsvrij en duurzaam distributiesysteem wat in de meeste gevallen een volledig autoleven lang mee gaat. De ketting bevindt zich in tegenstelling tot de distributieriem in de motor zelf en wordt gesmeerd door de aanwezige motorolie. De ketting wordt gespannen middels een vaak met oliedruk werkende kettingspanner. Met kettinggeleiders wordt voorkomen dat de ketting gaat rammelen of trillen.

Combinatie van distributieriem en -ketting

Er zijn verschillende combinaties van bijvoorbeeld dubbele kettingen of riemen en riemen en kettingen die toegepast worden. Bijvoorbeeld bij bepaalde typen zie je dat met een distributieriem 1 nokkenas aangedreven wordt en dat in de cilinderkop er een ketting loopt tussen de beide nokkenassen.

Waaraan kan je een kapotte of versleten distributie aan herkennen

Zodra je een kapotte of versleten distributieriem ervaart doordat de motor er abrupt mee stopt is het al te laat. Laat daarom de distributieriem tijdig volgens de fabrieksgegevens vervangen en tussentijds visueel controleren.

Ook als je een andere auto hebt gekocht controleer dan goed wanneer de distributieriem voor het laatst is vervangen (onderhoudsboekje of sticker onder de motorkap) en laat deze vervangen bij twijfel.

Bij een distributieketting komt het niet vaak voor dat de ketting versleten is maar wel dat de kettingspanner versleten is. Dit is dan vaak herkenbaar dat de motor bij bijvoorbeeld de koude start een licht rammelend geluid maakt.

De distributieriem laten vervangen? Vergelijk de prijzen van garages in de buurt!

Distributieriemset met waterpomp