• Garages beoordeeld met een ​9,4
  • Duidelijke prijs
  • Overal in Nederland, altijd in de buurt
  • Online afspraak

Dynamo vervangen

Informatie met betrekking tot een dynamo vervangen

Wat doet een dynamo

Een dynamo zorgt ervoor dat de accu voldoende bijgeladen wordt om alle instrumenten en verbruikers van stroom te voorzien. Belangrijk om te weten is dat de dynamo in de winter zwaarder belast word dan in de zomer door het gebruik van bijvoorbeeld stoelverwarming, spiegelverwarming, ruitverwarming, opladen van telefoons, dashcams en navigatie. Daarnaast neemt de capaciteit van de accu bij lage temperaturen ook af en moet de dynamo nog harder werken om voldoende stroom te leveren. Met name bij zware nachtvorst moet de auto met koude motor gestart worden en hiermee word de accu fors ontladen. De dynamo moet dan in korte tijd zorgen voor weer voldoende stroom en zal maximale capaciteit moeten leveren.

Wanneer moet een dynamo vervangen worden

TIP: Het kan zo zijn dat de riem die de dynamo aandrijft versleten is of te slap staat, dit is vaak te horen dat bijvoorbeeld na het starten er een piepend geluid vanuit de motorruimte komt. Dit komt doordat de riem slipt over de poelie en de dynamo zal dan minder capaciteit leveren. Opnieuw spannen en/of vervangen van de riem is dan de oplossing!

Een dynamo moet vervangen worden zodra hij niet meer voldoende capaciteit levert en daarmee de accu niet meer voldoende laadt. Ook kan er een ander technisch defect zijn zoals versleten lagers. Dit is in de meeste gevallen hoorbaar door een in meer of mindere mate ruisend/schurend geluid vanuit de dynamo. Dit is vaak door middel van een stethoscoop door de garage te lokaliseren of wanneer de dynamo makkelijk bereikbaar is door met een grote schroevendraaier op het dynamo huis te plaatsen en je oor er tegenaan te leggen. Vanzelfsprekend goed uitkijken voor draaiende delen of dit over laten aan de vakman.

Het niet voldoende bijladen kan diverse redenen hebben. De spanningsregelaar kan bijvoorbeeld defect zijn en in sommige gevallen los vervangen worden. Koolborstels kunnen verslijten, er kan sluiting ontstaan in de stator of rotor. Dit zijn defecten die alleen door een vakman te lokaliseren zijn door middel van een meting van het laadsysteem.

Wat word er vervangen bij een kapotte dynamo

Zoals eerder aangegeven kan er in sommige gevallen een losse spanningsregelaar vervangen worden maar in de meeste gevallen zal de dynamo geheel vervangen moeten worden. Wat vaak wel een interessante optie is een gereviseerde (ruil) dynamo te plaatsen waarmee er ook volledige garantie is èn dit absoluut vriendelijker is voor uw portemonnee.

Met het steeds compacter worden van de auto's zit de dynamo steeds vaker ver weg gewerkt in de motorruimte en kan dit een tijdrovende klus zijn. Ook is het sterk een aanbeveling de mult-riem of V-riem direct mee te vervangen omdat de oude riem ook op de oude poelie is ingelopen.