• Garages beoordeeld met een ​9,3
  • Duidelijke prijs
  • Overal in Nederland, altijd in de buurt
  • Online afspraak

Gebroken distributieriem diesel

Wat als de distributieriem breekt bij een dieselmotor

De gevolgen als de distributieriem breekt:

De distributieriem drijft via de krukas de nokkenas aan die de kleppen opent en sluit. Zodra de distributieriem breekt staat de nokkenas stil en zal de krukas door de massa van o.a. het vliegwiel en koppeling nog doordraaien. De openstaande klep kan de zuiger raken. De krachten waarmee dit gepaard gaan zijn groot en daardoor kunnen de kleppen krom gedrukt worden, de zuiger beschadigd worden en in sommige gevallen zelfs de nokkenas breken. Een gebroken distributieriem kan dus voor veel schade in de motor zorgen.

De kans op motorschade bij een dieselmotor is groter omdat voor de zelf ontsteking van het diesel en luchtmengsel de ontstekingskamer kleiner moet zijn. De compressie bij een dieselmotor is 25 tot 45 bar ten opzichte van 10 tot 15 bar bij een benzinemotor. Hierdoor is er maar een minimale ruimte als de zuiger in zijn hoogste stand staat tussen de inlaatkleppen, uitlaatkleppen en de bovenkant van de zuiger. Zodra de distributieriem breekt staat de nokkenas stil en blijven er altijd kleppen open staan die vervolgens tegen de op en neer gaande zuiger komen en beschadigen.

Gebroken distributieriem? Maak een afspraak bij een garage in de buurt!

Kan motorschade bij een gebroken distributieriem meevallen?

De motorschade kan meevallen als dit gebeurt. Bij bijvoorbeeld het starten of een stationair draaiende motor, maar de kans is groot dat de kleppen beschadigd raken. Als de distributieriem breekt tijdens het rijden en zeker als de koppeling niet direct ingetrapt wordt, zullen de zuigers hun destructieve werk doen en de kleppen meestal onherstelbaar beschadigen.

Hoe een gebroken distributieriem te voorkomen

Vraag bij twijfel bij de deelnemers van Garagevergelijker.nl na op welke kilometerstand de riem vervangen moet worden en laat de riem visueel controleren. Niet alleen de distributieriem is essentieel in de aandrijving van de nokkenas, maar ook de eventuele meelopende spanrollen, geleiderollen en waterpomp dienen gecontroleerd te worden. Advies is deze tegelijk met de distributieriem te vernieuwen om enig risico op versnelde slijtage van de nieuwe distributieriem uit te sluiten.

Naast de distributieriem draait tevens één of meerdere V-riemen of multi-riemen mee die vervolgens de airco, stuurbekrachtiging en dynamo aandrijven. Bij het extreem wegslijten of breken van deze riemen komt het voor dat er delen tussen de distributieriem komen en deze ook breekt. Voorkom dit door op tijd onderhoud te laten uitvoeren en als je ander motorgeluid hoort dan normaal. Rij langs de garage en laat het controleren.