• Garages beoordeeld met een ​9,3
  • Duidelijke prijs
  • Overal in Nederland, altijd in de buurt
  • Online afspraak

Hoe werkt de Airbag

Hoe werkt een airbag en waar moet je bij het werken aan een airbag rekening mee houden

Hoe werkt een airbag

Een airbag is een passief veiligheidssysteem en bestaat uit een opblaasbare nylon zak die op diverse kritische plaatsen ingebouwd kan zijn. Verreweg de meest en langst toegepaste is de stuur airbag, daarna zagen we een steeds bredere toepassing in bijrijder (dashboard) airbags, side airbags, gordijn airbags, stoel airbags enz.

De eerste airbag voor auto's werd al in 1971 gemaakt door Ford USA. In 1973 werd de eerste auto verkocht die voorzien was van deze nieuwe veiligheidsvoorziening, namelijk de Oldsmobile Tornado.

Een airbag is nog steeds geen verplichting maar telt mee in de Euro NCAP score en dat is waarom deze nagenoeg altijd toegepast worden. De airbag beschermd met name de borst en het hoofd tegen de gevolgen van een aanrijding.

De airbags welke aan de voorzijde van de bestuurder en bijrijder geplaatst zijn beschermen met name bij een frontale botsing. De zij airbags/gordijn airbags/stoel airbags bij een zijdelingse impact.

De airbag(s) worden aangestuurd door een ECU (Electronic Control Unit/regelkast), deze meet via een sensor de vertraging van het voertuig en de rijsnelheid. Bijvoorbeeld wanneer de vertraging van de rijsnelheid hoger is dan bijvoorbeeld 25 km per uur.

In 1 airbag kunnen meerdere gasgeneratoren geplaatst zijn welke de airbag in meer of mindere mate opblazen. Dit is afhankelijk van de situatie.