• Garages beoordeeld met een ​9,3
  • Duidelijke prijs
  • Overal in Nederland, altijd in de buurt
  • Online afspraak

Hoog brandstofverbruik

Brandstofverbruik, wat is een referentie om te zeggen dat een auto veel brandstof verbruikt?

Het brandstofverbruik wordt tegenwoordig per specifiek autotype aangegeven middels het Europese energielabel. Helaas zien we in het dagelijkse gebruik van een bepaalde auto dat het vermelde verbruik nagenoeg niet haalbaar is. Dit komt onder andere doordat de test door de autofabrikant gemanipuleerd kan worden door o.a.:

  • Gebruik van lage rolweerstand banden
  • Demonteren van dynamo snaar (V-riem)
  • Demonteren van buitenspiegels

Ook wordt de testcyclus op een rollerbank gedaan in niet op de openbare weg. Waardoor ook daar verschillen door komen die samen meer dan 30% kunnen afwijken van het vermelde verbruik op het officiële label. Kortom het trachten te behalen van het vermelde brandstofverbruik blijkt vaak een utopie.

Zaken die van invloed zijn op een hoog brandstofverbruik

  • Bandenspanning, 10% onderspanning kan tot 1% extra hoog brandstofverbruik leiden
  • Achterstallig onderhoud, vervuilde filters en/of versleten bougies
  • Ingeschakelde airco kan tot 10% extra brandstofverbruik leiden
  • Dakdragers en een bagage box geven veel extra luchtweerstand
  • Open raam of dak
  • Motormanagement storingen, vervuilde kleppen, lage compressie, defecte sensoren beïnvloeden verbruik negatief
  • Verstopte katalysator/roetfilter
  • Verkeerde bandenkeuze, kies banden met een lage rolweerstand
  • Belading van het voertuig, haal niet gebruikt gewicht uit de auto
  • Gebruik wanneer mogelijk de cruisecontrol, een constante snelheid geeft het laagste verbruik

Laat uw auto tijdig onderhouden door de deelnemers van Garagevergelijker.nl en voorkom een hoger brandstofverbruik door achterstallig onderhoud of andere motorische defecten.

Waar vind je de juiste bandenspanning voor jouw auto?

  • In het instructieboekje van de auto
  • Aan de binnenkant van de tankdop
  • Op een sticker in de deurstijl van de bestuurder, achterkant zonneklep of in het handschoenenkastje

Manier van rijden invloed op het brandstofverbruik

Naast de hierboven vermelde zaken is natuurlijk ook de manier van gebruik en manier van rijden van grote invloed op het brandstofverbruik:

  • Een "luie" rijstijl is zuiniger, het op hoog toerental overschakelen is de meest onzuinige. Er is vaak een verbruiksmeter (boordcomputer) gemonteerd. Kijk hierop voor het meest efficiënte overschakel moment
  • Met belading en het trekken van aanhangwagen of caravan is vanzelfsprekend het verbruik fors hoger
  • Met het onnodig rijden met een dakkoffer of dakdragers
  • Stadsverkeer met veel optrekken geeft een hoger verbruik en ook het stilstaan met lopende motor voor een stoplicht of geopende brug (Start/stop systemen uitgezonderd)
  • In de winter zien we vaak een hoger verbruik door o.a. het energie gebruik van:
    • Achterruit-, voorruit- en spiegelverwarming
    • Gebruik van de kachelventilator om op te warmen
    • Gebruik van de airco voor ontwaseming van de ruiten
    • Gebruik van stoelverwarming
  • "Winter diesel" heeft een lagere calorische waarde en zal een iets hoger verbruik geven doordat deze brandstof iets minder efficiënt ontbrandt

Onderhoud aan jouw auto? Vergelijk de prijzen van garages in de buurt!