Brandstofverbruik, wat is een referentie om te zeggen dat een auto veel brandstof verbruikt?
Het brandstofverbruik wordt tegenwoordig per specifiek autotype aangegeven middels het Europese energielabel. Helaas zien we in het dagelijkse gebruik van een bepaalde auto dat het vermelde verbruik nagenoeg niet haalbaar is. Dit komt onder andere doordat de test door de autofabrikant gemanipuleerd kan worden door o.a.:
Gebruik van lage rolweerstand banden
Demonteren van dynamo snaar (V-riem)
Demonteren van buitenspiegels
Ook wordt de testcyclus op een rollerbank gedaan in niet op de openbare weg. Waardoor ook daar verschillen door komen die samen meer dan 30% kunnen afwijken van het vermelde verbruik op het officiële label. Kortom het trachten te behalen van het vermelde brandstofverbruik blijkt vaak een utopie.
Zaken die van invloed zijn op een hoog brandstofverbruik
Bandenspanning, 10% onderspanning kan tot 1% extra hoog brandstofverbruik leiden
Verkeerde bandenkeuze, kies banden met een lage rolweerstand
Belading van het voertuig, haal niet gebruikt gewicht uit de auto
Gebruik wanneer mogelijk de cruisecontrol, een constante snelheid geeft het laagste verbruik
Laat uw auto tijdig onderhouden door de deelnemers van Garagevergelijker.nl en voorkom een hoger brandstofverbruik door achterstallig onderhoud of andere motorische defecten.
Waar vind je de juiste bandenspanning voor jouw auto?
In het instructieboekje van de auto
Aan de binnenkant van de tankdop
Op een sticker in de deurstijl van de bestuurder, achterkant zonneklep of in het handschoenenkastje
Manier van rijden invloed op het brandstofverbruik
Naast de hierboven vermelde zaken is natuurlijk ook de manier van gebruik en manier van rijden van grote invloed op het brandstofverbruik:
Een "luie" rijstijl is zuiniger, het op hoog toerental overschakelen is de meest onzuinige. Er is vaak een verbruiksmeter (boordcomputer) gemonteerd. Kijk hierop voor het meest efficiënte overschakel moment
Met belading en het trekken van aanhangwagen of caravan is vanzelfsprekend het verbruik fors hoger
Met het onnodig rijden met een dakkoffer of dakdragers
Stadsverkeer met veel optrekken geeft een hoger verbruik en ook het stilstaan met lopende motor voor een stoplicht of geopende brug (Start/stop systemen uitgezonderd)
In de winter zien we vaak een hoger verbruik door o.a. het energie gebruik van:
Achterruit-, voorruit- en spiegelverwarming
Gebruik van de kachelventilator om op te warmen
Gebruik van de airco voor ontwaseming van de ruiten
Gebruik van stoelverwarming
"Winter diesel" heeft een lagere calorische waarde en zal een iets hoger verbruik geven doordat deze brandstof iets minder efficiënt ontbrandt
Vind direct een garage in je omgeving die je kan helpen bij deze vraag