• Garages beoordeeld met een ​9,3
  • Duidelijke prijs
  • Overal in Nederland, altijd in de buurt
  • Online afspraak

Klein of groot onderhoud

Auto onderhoud, wat verstaan wij hieronder?

Auto onderhoud is eigenlijk alles wat preventief aan een auto uitgevoerd moet worden om deze betrouwbaar en veilig te houden. We zien in de afgelopen decennia dat de onderhoudsbeurten steeds verder uit elkaar komen te liggen.

Neem bijvoorbeeld de in 1978 al zeer populaire VW Golf I 1300cc welke iedere 7.500 km een kleine beurt nodig had en iedere 15.000 km een grote beurt (o.a. olie, oliefilter, bougies en luchtfilter). Kijken we vandaag naar diezelfde VW Golf maar nu de Golf VI 1.4 TSI. Vanaf 2011 hoeft deze maar elke 30.000 km naar de garage, gaan de bougies en het interieurfilter 60.000 km mee en het luchtfilter zelfs 90.000 km mee. Dit om aan te tonen dat er op gebied van onderhoud in de loop van de jaren heel veel veranderd is.

We noemen dit het steeds langer wordende onderhoudsinterval en dit komt onder andere door sterk verbeterde producten en technieken zoals:

  • Longlife oliesoorten
  • Longlife bougies met bijvoorbeeld iridium elektrode
  • Verbetert filtermateriaal met groter filteroppervlak
  • Hydraulische klepstoters
  • Zelf stellende koppelingskabel en remmen (trommel)

Onderhoud auto, waarom kan uitstel tot extra kosten leiden?

Juist door de sterk opgerekte onderhoudsinterval is het wel belangrijk dat, zodra de auto aan een onderhoudsbeurt toe is, dit ook te laten uitvoeren. De huidige motoren zijn steeds kritischer op oliekwaliteit door veel nauwere passing (hydraulische klepstoters, nokkenasverstelling), hogere toerentallen, hogere compressiedruk, elektronische kleppen (EGR) hogere werktemperaturen en arme brandstoffen.

Bij het te lang laten zitten van de (Longlife) bougies kan er in een extreem geval motorschade ontstaan. Zo komt het regelmatig voor dat (pen)bobines defect raken door een te grote elektrode afstand van de te ver versleten bougies. Dergelijke bobines zijn erg kostbaar. Bespaar dus niet op de bougies omdat er dan vaak kosten bijkomen van defecte bobines.

Als laatste maar zeker niet het minste voorbeeld is het tijdig vervangen van de bij veel auto's aanwezige getande riem/distributieriem. Deze moet afhankelijke van het automerk en model tussen de 60.000 en 160.000 km vervangen worden. Met name bij de aankoop van een gebruikte auto kan het onduidelijk zijn of de distributieriem vervangen is. Neem geen risico en neem contact op met een deelnemer van Garagevergelijker.nl. Zij kunnen aan de hand van het kenteken exact vertellen wanneer de distributieriem (distributie interval) op jouw auto vervangen moet worden.

Waarom naar Garagevergelijker.nl voor jouw auto onderhoud?

Garagevergelijker.nl is een vergelijkingswebsite waarop je de garages bij jou in de buurt kunt vinden inclusief de prijs van de door jou opgevraagde onderhoud, reparatie en reviews van andere consumenten. De reviews worden niet gecensureerd en je krijgt een eerlijk beeld van de bedrijven.

Auto onderhoud nodig? Zoek een garagebedrijf in jouw regio.