Op iedere autoband is het verplicht de week en jaar van productie te vermelden middels een code. Men noemt dit meestal de DOT code welke staat voor Department Of Transportation, zij schrijven deze vermelding voor. Het vermelden van "DOT" in de code is alleen verplicht als deze band op de Amerikaanse markt verkocht wordt.
Op de zijkant, dicht tegen de hiel aan, zie je op één van de wangen de DOT code staan. Banden geproduceerd tot 1999 hebben 3 cijfers en vanaf 2000 bestaat de DOT code uit 4 cijfers. Let op: de DOT code kan ook aan de binnenzijde van de band staan en je zult dan even onder de auto moeten kruipen.
Voorbeelden van DOT vermeldingen:
We zien op dit voorbeeld een DOT code met de volgende vermeldingen:
Zonlicht, het ultraviolette licht bestanddeel veroudert en verhardt het bandenrubber. De banden zijn o.a. zwart door toevoegen van roet (carbon black) om de opname van ultraviolet licht te beperken. Ozon, vocht en hoge temperaturen hebben tevens een verouderende invloed op het bandenrubber.
Een autoband veroudert minimaal als deze in een donkere en droge, doch niet te warme ruimte is opgeslagen. De invloed van Ozon (O3) is moeilijker te beïnvloeden omdat dit op natuurlijk wijze aanwezig is in onze atmosfeer.
Absoluut heeft een te lage bandenspanning een invloed op de veroudering van een band. Door een te lage spanning zal er meer interne wrijving zijn en daarmee wordt de autoband warmer. Een warme band veroudert sneller en ook de koordlagen worden meer belast.
Dit is een vraag die veel caravanbezitters stellen en waar onduidelijkheden over zijn. Na jarenlang stilstaan is er grote kans dat de band niet rond blijft en ook de stilstand van de band beperkt het "uitzweten" van anti-verouderingsstoffen naar de bovenlaag van het bandenrubber wat in contact staat met de buitenlucht. Dus ja, het stilstaan van een band versnelt het verouderingsproces. Dit is onder andere de reden om bij een caravan kritisch te zijn op de staat van de banden.
De veroudering van een band wordt zichtbaar door allereerst oppervlakkige droogtescheuren op de band. Dit is voor een onder normale omstandigheden gebruikte band nog geen probleem maar moet wel onder controle gehouden worden. Als het karkas van de band zichtbaar wordt is de band aan vervanging toe. Mocht u met een vol beladen auto met 5 personen erin naar Zuid Frankrijk rijden is er de afweging te maken om banden met lichte droogte scheuren preventief te vervangen om eventuele risico's te voorkomen.
Bij de Algemene Periodieke Keuring kijkt men NIET naar de ouderdom van een band. Ook droogtescheuren zijn geen punt van afkeur mits de koordlaag niet zichtbaar is.