Vroeger was het bijna onmogelijk een verkeerde olie in mijn auto te doen, we hadden voor het grootste gedeelte een 20W50 en 10W40 die bijna overal in konden. Tegenwoordig is het assortiment motorolie extreem uitgebreid, niet alleen op de vloeibaarheid in warme en koude situaties maar ook met name op gebied van toevoegingen.
Dit omdat de motoren steeds meer vermogen leveren ten opzichte van de motorinhoud (cc). Neem bijvoorbeeld de Golf GTI van 1980, met de toenmalige 110 pk was het een waar racemonster. Tegenwoordig heeft de Polo 1.2 TSI, wat een standaard uitvoering, is al 110 pk.
Met name onder invloed van de steeds strengere milieueisen zijn de fabrikanten gedwongen een steeds efficiënter verbrandingsproces door te ontwikkelen. Meerkleppen-techniek, druklading, directe inspuiting, regeneratie systemen, hogere compressie, katalysatoren enz. vragen een heel andere oliespecificatie dan de vroegere motoren.
Dit betekent ook dat het vullen met verkeerde olie problemen kan opleveren met bijvoorbeeld hydraulische klepstoters, hydraulische kettingspanner en smering van de turbo. Daarnaast heeft het gebruiken van verkeerde olie ook invloed op de interne slijtage van de motor zoals lagerschalen, zuigerveren en cilinderwanden.
0W20, 0W30, 0W40, 5W20, 5W30, 5W40, 5W50, 10W40, 10W60, 15W40
Binnen deze classificaties, die wat zeggen over de vloeibaarheid (viscositeit) in warme en koude situaties, kennen we ook:
In tegenstelling tot vroeger is het voor de huidige veeleisende motortechniek belangrijk de olie te verversen met de juiste (voorgeschreven) specificatie. Dit verschilt per autofabrikant.
Het is raadzaam om ook het oliefilter te vervangen als de olie ververst wordt.