• Garages beoordeeld met een ​9,4
  • Duidelijke prijs
  • Overal in Nederland, altijd in de buurt
  • Online afspraak

Olie en autoproblemen

Wat zijn bij auto's de meest voorkomende olie lekkages, wat zijn de risico's van olielekkages en wat is er aan te doen.

De meest voorkomende olielekkages komen door een defecte:

  • Klepdekselpakking
  • Koppakking
  • Carterpan pakking
  • Carterventilatie
  • Krukaskeerring
  • Nokkenaskeerring
  • Turbo en leidingen
  • Niet vervangen van carter ring bij oliewissel

Een groot nadeel van een olielekkage is dat het vaak moeilijk te zien is waar het vandaan komt omdat de gehele onderkant van de motor en carrosserie bijvoorbeeld onder de olie zit. Dit komt voornamelijk doordat de rijwind de olie volledig naar achteren verspreid. Soms met name bij olie lekkende dieselmotoren vindt je de olie druppels zelfs op de achterbumper. Haal de onder beplating weg en maak eerst voor zover mogelijk de motor in de buurt van de vermoedelijke lekkage schoon met bijvoorbeeld een remmenreiniger. (Let wel op het milieu!) Ga een proefrit maken en je ziet dan vaak verse lekkage sporen zodat de oorzaak te duiden is.

Heel veel motoren hebben specifieke euvels qua motor olie lekkage, ik noem bijvoorbeeld de nokkenas solenoïdes bij de BMW E46, de koppakking bij de Peugeot 106, de klepdekselpakking / oliepeilstokhouder bij de VW Golf etc. altijd interessant om dit even voor jouw autotype te Googelen.

Wat veroorzaakt een hoog olieverbruik

Olieverbruik ontstaat door slijtage, lekkage en/of vervuiling. We verdelen het olieverbruik in twee hoofdgroepen:

Interne lekkage. Hieronder verstaan we olieverbruik welke niet door een lekkage aan de buitenkant van het motorblok zichtbaar is. De olie wordt verbrandt en gaat via de uitlaat naar buiten. De oorzaken hiervan kunnen zijn;

  • Olie met verkeerde viscositeit
  • Verouderde olie en daardoor lagere viscositeit
  • Versleten olieschraapveren
  • Vastzittende olieschraapveren / ringen door koolaanslag / vervuiling
  • Verhoogde carterdruk door versleten / vastzittende zuigerveren
  • Aangetaste cilinderwand
  • uitgesleten klepgeleiders
  • Versleten turbo

Het komt ook voor dat er via de koppakking olie lekt van de oliekanalen naar de koelvloeistofkanalen. Dit is herkenbaar aan een soort drab onder de koelvloeistofdop. Men noemt dit ook wel sludge.

Ook kan er door een fout in het brandstofsysteem brandstof in de motorolie terechtkomen, hierdoor treedt olieverdunning op met gevolg een dunnere olie en dus een hoger olieverbruik.

Externe lekkage. Hieronder verstaan we op, aan en onder het motorblok zichtbare sporen van olielekkage. Ook lekkage aan een eventueel externe oliekoeler en leidingen vallen hieronder.

Wat te doen bij een hoog olieverbruik

We zien nogal eens dat een hoog olieverbruik het gevolg is van achterstallig onderhoud, De eerste stap moet zijn het controleren op externe zichtbare lekkage waarbij ook gekeken moet worden naar lekkage vanuit het vliegwielhuis i.v.m. een eventuele defecte krukaskeerring. Hierbij is tevens het risico dat de koppeling gaat slippen. Olielekkage door nokkenas, balansas, krukas -keerring kan bij auto's met een distributieriem extra risico van vroegtijdig breken van de distributieriem opleveren.

Als de externe lekkages niet noemenswaardig zijn dan als eerste de motorolie en oliefilter vervangen met olie met de juiste specificatie en tussen min max afvullen. Tevens het luchtfilter controleren en zo nodig vervangen, een verstopt luchtfilter kan ook tot hoger olieverbruik leiden. Tevens moet er gecontroleerd worden dat de carterventilatie naar behoren werkt. Meet na vervanging wederom het olieverbruik.

Wat is de functie van het oliefilter

Oliefilters dienen om mechanische verontreinigen uit de olie te filteren zoals, minuscule metaaldelen (slijpsel), en roet. Hiermee worden de vervuiling uit de olie gefilterd en komen zij niet terecht tussen de te smeren vlakken waardoor een overmatige slijtage kan ontstaan.

Tevens zijn de meeste motoren tegenwoordig voorzien van hydraulische klepstoters met een uiterst kritische passing. Vervuiling die door de aangevoerde olie hierin terechtkomen kunnen de werking negatief beïnvloeden.

De meeste personenwagens zijn voorzien van een zogenaamd full flow filter, wat wil zeggen dat alle vanuit het carter door de tandwielpomp gepompte olie door het filter geleid wordt voordat het richting de te smeren onderdelen gaat.

Wat is het risico als een oliefilter niet op tijd wordt vervangen

Het oliefilter is in de meeste gevallen voorzien van een bypass klep (overdruk klep). Deze opent als het filter verzadigt is en het filterende oppervlak vol zit met vervuiling waardoor de olie er niet meer voldoende door geperst kan worden. Zodra de bypass klep opent zal de vervuilde olie niet meer gefilterd worden en de vervuiling wordt door de motor gepompt en zullen tussen de te smeren delen terechtkomen. Een verhoogde slijtage is dan het gevolg.

Je merkt niets aan de auto als het oliefilter niet vervangen zal worden maar op langere termijn kan dit wel extra kosten met zich meebrengen. Laat om verhoogde slijtage te voorkomen daarom op de voorgeschreven termijn het oliefilter vervangen.