• Garages beoordeeld met een ​9,4
  • Duidelijke prijs
  • Overal in Nederland, altijd in de buurt
  • Online afspraak

Olieverbruik

Wat is nu een hoog olieverbruik?

Iedere motor gebruikt motorolie en een verbruik van bijvoorbeeld 1 liter motorolie op 5.000 kilometer is normaal en 1 liter motorolie op 3.000 kilometer begint een ondergrens te worden. Helaas werken nog steeds veel autofabrikanten met een ondergrens van 1 liter olie op 1.000 kilometer voordat zij er, vanuit een eventuele garantie reparatie, mee aan de slag gaan.

Waardoor komt hoog olieverbruik?

Olieverbruik ontstaat door slijtage, lekkage en/of vervuiling. We verdelen het olieverbruik in twee hoofdgroepen:

Interne lekkage/olieverbruik

Hieronder verstaan we olieverbruik welke niet door een lekkage aan de buitenkant van het motorblok zichtbaar is. De olie wordt verbrand en gaat via de uitlaat naar buiten. De oorzaken hiervan kunnen zijn;

  • Olie met verkeerde viscositeit
  • Verouderde olie en daardoor lagere viscositeit
  • Versleten olieschraapveren
  • Vastzittende olieschraapveren/ringen door koolaanslag/vervuiling
  • Verhoogde carterdruk door versleten/vastzittende zuigerveren
  • Aangetaste cilinderwand
  • Verharde/versleten klepseals
  • Uitgesleten klepgeleiders
  • Versleten turbo

Het komt ook voor dat er via de koppakking olie lekt van de oliekanalen naar de koelvloeistofkanalen. Dit is herkenbaar aan een soort drab onder de koelvloeistofdop. Men noemt dit ook wel sludge. Ook kan er door een fout in het brandstofsysteem brandstof in de motorolie terechtkomen. Hierdoor treedt olie verdunning op met gevolg een dunnere olie en daardoor hoger olieverbruik.

Externe lekkage/olieverbruik

Hieronder verstaan we op-, aan- en onder het motorblok zichtbare sporen van olielekkage. Ook lekkage aan een eventueel externe oliekoeler en leidingen vallen hieronder. De oorzaken van een externe olielekkage zijn erg breed, we noemen hier de meest voorkomende lekkages:

  • Klepdekselpakking
  • Carterpanpakking
  • Krukaskeerring voorzijde
  • Krukaskeerring vliegwielzijde
  • Nokkenaskeerring
  • Turbo plus leidingen

Te hoog olieverbruik? Vind een garage in de buurt!

Wat te doen bij een hoog olieverbruik?

We zien nogal eens dat een hoog olieverbruik het gevolg is van achterstallig onderhoud. De eerste stap moet zijn het controleren op externe zichtbare lekkage waarbij ook gekeken moet worden naar lekkage vanuit het vliegwielhuis i.v.m. een eventuele defecte krukaskeerring. Hierbij is het risico dat de koppeling gaat slippen sterk aanwezig. Olielekkage door nokkenas, balansas en krukaskeerring kan bij auto's met een distributieriem extra risico van vroegtijdig breken van de distributieriem opleveren.

Als de externe lekkages niet noemenswaardig zijn, dan als eerste de motorolie en oliefilter vervangen met olie met de juiste specificatie en tussen min. en max. afvullen. Tevens het luchtfilter controleren en zo nodig vervangen. Een verstopt luchtfilter kan ook tot hoger olieverbruik leiden. Ook moet er gecontroleerd worden dat de carterventilatie naar behoren werkt. Meet na verversen van de olie wederom het olieverbruik.

Wat te doen als alle (achterstallig) onderhoud gedaan is, er geen externe lekkages zijn en het hoge olieverbruik blijft?

Bij blijvend hoog olieverbruik wordt de oplossing vaak een moeilijkere en zijn er een aantal punten die zelf te controleren zijn:

  • Rookt de auto blauwe rook bij fors optrekken? Zo ja, kan het probleem in de zuigerveren zitten
  • Rookt de auto fors blauwe rook na enige tijd stationair lopen en dan wegrijden? Zo ja, dan is de kans groot dat de klepseals vervangen moeten zijn

De vuistregel is dat blauwe rook verbrande motorolie is en zwarte rook een te rijk brandstofmengsel en gebeurt voornamelijk bij diesels.

De enige betaalbare en tijdelijke oplossingen kunnen zijn:

  • Met speciale reinigingsmiddelen en olie toevoegingen te gaan proberen eventuele vastzittende en vervuilde zuigerveren los te krijgen. Een voorbeeld hiervan is de Wynns Super Charge Motor toevoeging
  • Met een olie toevoeging klepseals proberen te reinigen en af te dichten, ook hier zou de Wynns Super Charge Motor toevoeging moeten werken

De ervaringen met olietoevoegingen om olieverbruik te verlagen lopen sterk uiteen, soms is er geen enkele verbetering meetbaar andere keren wel degelijk. De kosten van de toevoegingen zijn laag en daarom het proberen waard voordat het een dure reparatie gaat worden. Olietoevoegingen moeten de tijd krijgen hun werk te doen, tevens is het goed warm rijden van een motor aanbevolen. Het veel rijden van korte stukken zal de motor intern sneller vervuilen.

Nog steeds is na alle stappen doorlopen te hebben het olieverbruik te hoog

Wij adviseren je dan langs te gaan bij de deelnemers van garagevergelijker.nl voor een verdere diagnose. De uitkomst hiervan kan vanzelfsprekend zeer uiteenlopend zijn en de eventuele vervolgstappen zijn natuurlijk ook afhankelijk van de leeftijd en kilometerstand van jouw auto.