Iedere motor gebruikt motorolie en een verbruik van bijvoorbeeld 1 liter motorolie op 5.000 kilometer is normaal en 1 liter motorolie op 3.000 kilometer begint een ondergrens te worden. Helaas werken nog steeds veel autofabrikanten met een ondergrens van 1 liter olie op 1.000 kilometer voordat zij er, vanuit een eventuele garantie reparatie, mee aan de slag gaan.
Olieverbruik ontstaat door slijtage, lekkage en/of vervuiling. We verdelen het olieverbruik in twee hoofdgroepen:
Hieronder verstaan we olieverbruik welke niet door een lekkage aan de buitenkant van het motorblok zichtbaar is. De olie wordt verbrand en gaat via de uitlaat naar buiten. De oorzaken hiervan kunnen zijn;
Het komt ook voor dat er via de koppakking olie lekt van de oliekanalen naar de koelvloeistofkanalen. Dit is herkenbaar aan een soort drab onder de koelvloeistofdop. Men noemt dit ook wel sludge. Ook kan er door een fout in het brandstofsysteem brandstof in de motorolie terechtkomen. Hierdoor treedt olie verdunning op met gevolg een dunnere olie en daardoor hoger olieverbruik.
Hieronder verstaan we op-, aan- en onder het motorblok zichtbare sporen van olielekkage. Ook lekkage aan een eventueel externe oliekoeler en leidingen vallen hieronder. De oorzaken van een externe olielekkage zijn erg breed, we noemen hier de meest voorkomende lekkages:
We zien nogal eens dat een hoog olieverbruik het gevolg is van achterstallig onderhoud. De eerste stap moet zijn het controleren op externe zichtbare lekkage waarbij ook gekeken moet worden naar lekkage vanuit het vliegwielhuis i.v.m. een eventuele defecte krukaskeerring. Hierbij is het risico dat de koppeling gaat slippen sterk aanwezig. Olielekkage door nokkenas, balansas en krukaskeerring kan bij auto's met een distributieriem extra risico van vroegtijdig breken van de distributieriem opleveren.
Als de externe lekkages niet noemenswaardig zijn, dan als eerste de motorolie en oliefilter vervangen met olie met de juiste specificatie en tussen min. en max. afvullen. Tevens het luchtfilter controleren en zo nodig vervangen. Een verstopt luchtfilter kan ook tot hoger olieverbruik leiden. Ook moet er gecontroleerd worden dat de carterventilatie naar behoren werkt. Meet na verversen van de olie wederom het olieverbruik.
Bij blijvend hoog olieverbruik wordt de oplossing vaak een moeilijkere en zijn er een aantal punten die zelf te controleren zijn:
De vuistregel is dat blauwe rook verbrande motorolie is en zwarte rook een te rijk brandstofmengsel en gebeurt voornamelijk bij diesels.
De enige betaalbare en tijdelijke oplossingen kunnen zijn:
De ervaringen met olietoevoegingen om olieverbruik te verlagen lopen sterk uiteen, soms is er geen enkele verbetering meetbaar andere keren wel degelijk. De kosten van de toevoegingen zijn laag en daarom het proberen waard voordat het een dure reparatie gaat worden. Olietoevoegingen moeten de tijd krijgen hun werk te doen, tevens is het goed warm rijden van een motor aanbevolen. Het veel rijden van korte stukken zal de motor intern sneller vervuilen.
Wij adviseren je dan langs te gaan bij de deelnemers van garagevergelijker.nl voor een verdere diagnose. De uitkomst hiervan kan vanzelfsprekend zeer uiteenlopend zijn en de eventuele vervolgstappen zijn natuurlijk ook afhankelijk van de leeftijd en kilometerstand van jouw auto.