• Garages beoordeeld met een ​9,3
  • Duidelijke prijs
  • Overal in Nederland, altijd in de buurt
  • Online afspraak

Ontstekingssysteem

Het ontstekingssysteem

Wat is de functie van het ontstekingssysteem

Het ontstekingssysteem zorgt ervoor dat het brandstofmengsel exact op het juiste moment ontstoken word door middel van een vonk. Met de vonk komt het brandstofmengsel tor ontbranding en de expanderende gassen drukken de zuiger naar beneden waarmee het motorvermogen opgewekt word.

Hoe werkt het ontstekingssysteem

De oude ontstekingssystemen bepalen via een nokkenas in de verdeler het openen van de contactpunten. Bij het openen valt de stroom door de primaire spoel in de (enkele) bobine weg en ontstaat er in de secundaire spoel een vonkspanning. Deze vonkspanning wordt via de bobine kabel, rotor, verdeelkap en bougiekabels naar de bougies geleid waar de uiteindelijke vonk overspringt.

Niet alleen de vonk zelf is van belang bij het ontsteken van het gecomprimeerde brandstofmengsel maar ook het tijdstip waarop het brandstofmengsel ontstoken wordt is van groot belang voor een optimaal presterende motor. Bij de oudere ontstekingssystemen word de timing van de vonk bepaalt door een vacuüm en centrifugaal vervroeging in het verdelerhuis.

De moderne ontstekingssystemen kenmerken zich door steeds minder mechanische delen, Het tijdstip van ontsteken wordt bepaalt door het ECU (Engine Control Unit) die informatie van sensoren die onder andere de krukaspositie, gasklepstand, inlaatspruitstukdruk, motortemperatuur, inlaatluchttemperatuur, uitlaatgasmengsel rijkheid, klopsensor ontvangt. Hierop word het ontstekingstijdstip vanuit vooraf geprogrammeerde kenmerken bepaalt en vervolgens de bobines aangestuurd waarop de ontstekingsspanning opgewekt word en de bougie een vonk afgeeft.

Ook de bobine bestond vroeger uit een vaak tegen het schutbord of binnenscherm geplaatste enkelvoudige zwarte cilinder die via de bobinekabel de vonkspanning doorgaf aan de verdeelkap en via de rotor doorgegeven wordt aan de juiste te ontsteken cilinder.

De bobine word compacter, het huis bestaat vaak uit aluminium voorzien van koelribben. Daarnaast word vaker de DIS (Distributorless Ignition System) bobines toegepast, hierbij ontbreekt de rotor en verdeelkap. De bougiekabels worden direct op de bobines aangesloten.

De laatste ontwikkeling is de pen- of staaf bobine, deze wordt direct in de bougieschacht op de bougie geplaatst en geeft voor de specifieke bougie een vonkspanning af. De pen- of staaf bobine kan per stuk gemonteerd zijn of als een complete unit van bijvoorbeeld 4 bobines op 1 unit. Deze laatste kan vaak alleen als complete unit vervangen worden wat een duurdere reparatie inhoudt. 

Het ontstekingssysteem is in de loop der jaren sterk doorontwikkeld.

De oude systemen bestonden uit:

  • Contactpunten
  • Condensator
  • Bobine
  • Verdeelkap
  • vacuüm en centrifugaal vervroeging
  • Rotor
  • Bougiekabels
  • Bougies

Hierna werden de contactpunten vervangen door een elektronische Hall gever welke een transistor schakeling aanstuurde en kwam daarmee ook de condensator te vervallen. De sturing naar de bobine (primaire spoel) word aangestuurd door een elektronische regelunit.

De volgende stap was volledige elektronische aansturing zonder mechanische delen. De verdeler en rotor komen te vervallen en de ECU (Engine Control Unit) krijgt vanuit diverse sensoren informatie om het juiste ontstekingstijdstip te bepalen.

De meest recente stap is het vervallen van de bougiekabels door directe plaatsing van de bobines op de bougies.