• Garages beoordeeld met een ​9,3
  • Duidelijke prijs
  • Overal in Nederland, altijd in de buurt
  • Online afspraak

Remvloeistof lekkage

Remvloeistof lekkage. Wat zijn de risico's en hoe is een remvloeistof lekkage op te lossen

Remvloeistof lekkage?

Remvloeistof lekkage komt in veel gevallen door veroudering van materialen zoals remslangen, rubberen cups en corrosie. Het niet tijdig verversen van remvloeistof versneld dit proces doordat de remvloeistof een steeds hoger percentage vocht gaat vasthouden. Dit vocht versnelt in grote mate de corrosie in de diverse onderdelen.

Veel voorkomende remvloeistof lekkages zijn

  • Lekkende rubberen cups van de wielremcilinders (trommelremmen achter)
  • Lekkende remdrukverdeler (bij achteras)
  • Lekkende hoofdremcilinder

Minder voorkomende remvloeistof lekkages zijn

  • Gecorrodeerde lekkende remleidingen
  • Lekkende remslang
  • Lekkende cups van remzadel

Soms word bij aanwezigheid van een hydraulisch bediende koppeling deze gevoed vanuit hetzelfde remvloeistof reservoir. Deze zal dan ook op lekkage gecontroleerd moeten worden.

Wat zijn de risico's bij een remvloeistof lekkage

Een remvloeistof lekkage betekent een serieus risico dat de remmen uit kunnen vallen. Wij adviseren bij een remvloeistof lekkage direct de vloeistof bij te vullen en behoedzaam naar de garage te rijden. Heb je twijfels of is de remdruk volledig weggevallen ga dan niet meer rijden maar bel direct de garage.

Is remvloeistof lekkage te voorkomen

Remvloeistof is hygroscopisch, dit betekent dat de vloeistof water opneemt onder andere uit de buitenlucht. Hoe meer vocht in de vloeistof hoe sneller onderdelen zullen corroderen met remvloeistof lekkage als gevolg. Ververs daarom de remvloeistof iedere 2 jaar en verklein de kans op reparaties. Behandel roestige remleidingen met een roestwerend middel.

Hoe is een remvloeistof lekkage te repareren

Werken aan een hydraulisch remsysteem zonder ervaring en kennis is sterk af te raden om zelf te doen. Het repareren van een remvloeistof lekkage houdt in de meeste gevallen in dat de betreffende onderdelen zoals remcilinders of leidingen vervangen moeten worden en het volledige systeem daarna ontlucht moet worden.