Een schokdemper (soms onterecht schokbreker genoemd) dempt de veerwerking en zorgt voor een stabiel contact tussen de banden van de auto en het wegdek. Zonder demping zouden de banden als een stuiterbal over het wegdek gaan en zal het voertuig op snelheid volledig onbestuurbaar worden.
Slijtage is vanuit de berijder vaak slecht herkenbaar omdat dit een zeer geleidelijk proces is. Visueel kan een versleten schokdemper herkenbaar zijn door olielekkage of door een klapperend geluid en moeten dan zeker vervangen worden. Interne slijtage is moeilijker herkenbaar en een testbank kan hierbij uitsluitsel geven.
Naarmate de slijtage of olielekkage aan de schokdempers vordert neemt de wegligging hiermee ook af. De verminderde wegligging heeft een nadelig effect op de remweg en de rechtuit stabiliteit bij hogere snelheden. Ook een plotselinge stuurcorrectie bij hogere snelheden is met versleten schokdempers een risicovolle manoeuvre.
Als schokdempers slijten en/of gaan lekken moeten ze vervangen worden. De gemiddelde levensduur van een schokdemper is circa 180.000 km, maar echter ook zeer afhankelijk van je rijstijl.
Versleten schokdempers zijn te herkennen aan:
Bij een van bovenstaande ervaringen is het handig om je schokdempers bij de garage te laten controleren. Schokdempers worden altijd per set vervangen om je auto in perfecte balans te houden (links/rechts tegelijk).