Wanneer het stuur trilt bij het rijden op enige snelheid bijvoorbeeld 80 km/h kan dit onder andere aan de volgende zaken liggen:
Een onbalans in de wielen kan ontstaan door bijvoorbeeld stevig een stoep op te rijden of wanneer je bijvoorbeeld over een forse steen op de weg rijdt. Als dit gebeurt kan ook de band beschadigen. Laat als dit is gebeurt de auto controleren.
Als eerste is het altijd belangrijk dat de basisvoorwaarden kloppen en er 2 dezelfde banden qua merk, maat en snelheidsindicatie op dezelfde as zitten. Dit geld ook voor de velgen. Model en maatvoering moeten altijd gelijk zijn.
Er bestaat ook zogenaamd "Flat Spotting", dit is een plat stuk op de band ontstaan door het stilstaan van het voertuig. Dit euvel is herkenbaar wanneer uw auto trilt als u gaat rijden nadat de auto enige tijd heeft stil gestaan en zodra je weer enige tijd gereden hebt de trilling weg is. Meestal zodra de banden enigszins warm zijn is de platte kant verdwenen. Met name als het voertuig weken stilgestaan heeft kan dit waarneembaar zijn.
Naast het eventuele balanceren en optimaliseren van de band/velg combinatie is het zaak de ophanging te controleren zoals stuurkogels, fuseekogels en schokdempers.
Bij het oplossen van stuurtrillingen is dit altijd het uitschakelen van oorzaken. Men begint met het voldoen aan de basisvoorwaarden zoals hierboven beschreven. Blijft de trilling nog steeds bestaan zal er verder gezocht moeten worden naar de oorzaak waarbij wielen gewisseld worden en soms (tijdelijk) banden vervangen worden om ook deze oorzaak uit te kunnen sluiten. Oorzaken van een hardnekkige stuurtrilling kunnen ook komen vanuit de aandrijving zoals de aandrijfassen.
Naast het balanceren los van de auto wordt bij extreme probleemgevallen onder de auto gebalanceerd om ook de onbalans van remschijf en aandrijfas mee te kunnen balanceren. Nadeel hiervan is dat met het wisselen van het wiel bij bijvoorbeeld winter- en zomerbanden het probleem weer terug is.