• Garages beoordeeld met een ​9,3
  • Duidelijke prijs
  • Overal in Nederland, altijd in de buurt
  • Online afspraak

Stuur trilt tijdens het rijden

Wat kunnen de oorzaken zijn van een trillend stuur bij rijden

Een trillend stuur bij het rijden zonder af te remmen

Wanneer het stuur trilt bij het rijden op enige snelheid bijvoorbeeld 80 km/h kan dit onder andere aan de volgende zaken liggen:

  • Onbalans in band/velg combinatie
  • Te hoge interne krachtvariatie in band
  • Niet goed gecentreerd wiel op astap door bijvoorbeeld een kapotte centreerring
  • Corrosie op wielen en assen
  • Hoogte slag in band/velg combinatie
  • Te grote slingering in band/velg combinatie
  • Onbalans en of slingering in remschijf/astap/aandrijfas
  • Slingerende wieldop
  • Ophoping van gedroogde modder/zand in de velg

Is een trillend stuur bij rijden te voorkomen:

Een onbalans in de wielen kan ontstaan door bijvoorbeeld stevig een stoep op te rijden of wanneer je bijvoorbeeld over een forse steen op de weg rijdt. Als dit gebeurt kan ook de band beschadigen. Laat als dit is gebeurt de auto controleren.

Wat kun je zelf doen aan een trillend stuur tijdens het rijden:

Als eerste is het altijd belangrijk dat de basisvoorwaarden kloppen en er 2 dezelfde banden qua merk, maat en snelheidsindicatie op dezelfde as zitten. Dit geld ook voor de velgen. Model en maatvoering moeten altijd gelijk zijn.

  • Zorg ervoor dan de banden op de juiste spanning staan
  • Controleer de banden en velgen visueel op beschadigingen, vervormingen en bobbels
  • Kijk of er geen ophoping van opgedroogde modder of zand aan de binnenzijde van de velg zit. Dit komt met name in buiten stedelijk gebied regelmatig voor
  • Verwijder eventueel de wieldoppen en maak dan een proefrit

Er bestaat ook zogenaamd "Flat Spotting", dit is een plat stuk op de band ontstaan door het stilstaan van het voertuig. Dit euvel is herkenbaar wanneer uw auto trilt als u gaat rijden nadat de auto enige tijd heeft stil gestaan en zodra je weer enige tijd gereden hebt de trilling weg is. Meestal zodra de banden enigszins warm zijn is de platte kant verdwenen. Met name als het voertuig weken stilgestaan heeft kan dit waarneembaar zijn.

Helpen de bovenstaande acties niet? Ga dan naar de vakmensen van garagevergelijker.

Naast het eventuele balanceren en optimaliseren van de band/velg combinatie is het zaak de ophanging te controleren zoals stuurkogels, fuseekogels en schokdempers.

  • Onbalans in de band velg combi oplossen door het wiel te balanceren
  • Tijdens het balanceren controleren zij de band velg combi op hoogteslag en slingering
  • Eventueel de band/velg combinatie optimaliseren, hierbij draaien zij de band op de velg om tot de minste hoogteslag en onbalans te komen
  • De aanligvlakken op de velg en assen reinigen van corrosie
  • Het wiel terugplaatsen en met het juiste aanhaalmoment vastzetten
  • Uitlijning van de wielstand controleren en zo nodig afstellen

Hardnekkige stuurtrilling

Bij het oplossen van stuurtrillingen is dit altijd het uitschakelen van oorzaken. Men begint met het voldoen aan de basisvoorwaarden zoals hierboven beschreven. Blijft de trilling nog steeds bestaan zal er verder gezocht moeten worden naar de oorzaak waarbij wielen gewisseld worden en soms (tijdelijk) banden vervangen worden om ook deze oorzaak uit te kunnen sluiten. Oorzaken van een hardnekkige stuurtrilling kunnen ook komen vanuit de aandrijving zoals de aandrijfassen.

Naast het balanceren los van de auto wordt bij extreme probleemgevallen onder de auto gebalanceerd om ook de onbalans van remschijf en aandrijfas mee te kunnen balanceren. Nadeel hiervan is dat met het wisselen van het wiel bij bijvoorbeeld winter- en zomerbanden het probleem weer terug is.

Last van een trillend stuur? Laat het controleren door de vakmensen van Garagevergelijker.

Vind direct een garage in je omgeving die je kan helpen bij deze vraag