Een TPMS systeem staat voor Tyre Pressure Monitoring Systeem en is een systeem wat automatisch de druk in de banden in de gaten houdt en bij een lekke band een waarschuwing geeft. Dit systeem is verplicht op alle personenwagens en lichte bestelwagens die vanaf 1 november 2014 geleverd worden.
Er zijn twee verschillende TPMS systemen:
Het directe TPMS systeem (dTPMS), welke werkt met in ieder wiel een sensor die de bandendruk informatie doorgeeft aan de boordcomputer welke deze informatie vertaald naar signalering op het dashboard.
Het indirecte TPMS systeem (iTPMS), welke via de ABS/ESP sensoren en elektronica die bij rijden de rol omtrek van betreffende wiel meet en bij een afwijking van meer dan 20% dit doorgeeft via dashboard signalering.
We bespreken hieronder hoe een direct TPMS systeem te repareren is
De in de wielen ingebouwde sensoren (dTPMS) worden zijn nagenoeg alle gevallen voorzien van een batterij. Deze hebben een beperkte levensduur van circa 7 jaar en zullen dan in zijn geheel vervangen moeten worden. Naast een lege batterij kan ook de elektronica van de sensor defect raken of kan het ventiel afbreken.
Het is afhankelijk van het toegepaste type sensorventiel of een deel vervangen kan worden of moeten deze in zijn geheel vervangen worden.
De deelnemers van Garagevergelijker.nl kunnen met een elektronische controle tool de ventielen testen op werking en batterijspanning. Zo nodig kunnen zij de sensoren vervangen.
Bij de vervanging van de sensor of verwisseling van de wielpositie moet je het TPMS systeem opnieuw inleren, dit wil zeggen dat de ventielen op de huidige wielpositie kenbaar gemaakt moeten worden aan de auto computer. Als dit niet gedaan wordt zal het TPMS een storing aan blijven geven.