De functie van remvloeistof is de druk, welke door het rempedaal opgewekt wordt, door te geven naar de wielremcilinders en remzadels. De vloeistof is niet comprimeerbaar (samendrukbaar) omdat er geen vrij ruimte is tussen de moleculen.
Soms wordt remvloeistof ook wel remolie genoemd, dit is niet correct want remvloeistof is geen olieproduct.
Remvloeistof is hygroscopisch en daarmee trekt het waterdamp aan. Naarmate de remvloeistof meer waterdamp bevat zal het kookpunt van de remvloeistof dalen. Koken van remvloeistof betekend dampbel vorming in de leidingen, damp = samendrukbaar en het opbouwen van voldoende remdruk wordt moeilijker tot onmogelijk. De bescheiden hoeveelheid remvloeistof in je auto moet namelijk de zeer hoge temperaturen die tijdens het remmen ontstaan kunnen verdragen. Deze temperaturen kunnen oplopen tot wel 500 graden. Je wilt niet dat de remvloeistof aan de kook gaat, want dan heb je de poppen aan het dansen. Het kookpunt kan worden overschreven wanneer je de auto bijvoorbeeld na langdurig remmen stilzet of wanneer je langzaam gaat rijden zonder te remmen. Er kan dan een zogenaamd 'vapour-lock' ontstaan. Een veel toegepaste verse DOT 4 remvloeistof heeft een kooktemperatuur van 230 graden, na een 3% wateropname is dit kookpunt gedaald naar 155 graden en bevindt het remsysteem zich bij zware belasting in de gevarenzone.
Het toenemen van het percentage vocht in de remvloeistof heeft nog andere nadelen waaronder het corroderen van de metalen onderdelen. Vaak zijn bijvoorbeeld in vervangen remonderdelen van oudere auto's duidelijke corrosiesporen aanwezig. Ook zal de viscositeit (vloeibaarheid) naar mate er meer vocht in zit en de vloeistof ouder wordt veranderen. Bij een auto met ABS, ESP of ASR moet de vloeistof onder hoge druk door zeer kleine openingen van 0.1 mm geperst worden.
Vandaag de dag zijn er vier
verschillende typen remvloeistof op de markt: DOT3, 4, 5 en 5.1. Het
grootste verschil tussen deze typen is het kookpunt. Door het koken
ontstaan er dampbellen en gaan de rem prestaties drastisch achteruit. Van
de verschillende uitvoeringen heeft DOT3 het laagste kookpunt, DOT5
het hoogste. DOT3, DOT4 en DOT5.1 zijn remvloeistoffen die
zijn geformuleerd op basis van polyglycerol. DOT 5 heeft het hoogste
kookpunt (ook hoger dus dan 5.1) en is geformuleerd op basis van
silicium.
Kookpunt remvloeistoffen:
Remvloeistof | Droog kookpunt (°C) | Nat kookpunt (°C) |
DOT3 | 190 | 140 |
DOT4 | 205 | 155 |
DOT5 | 260 | 210 |
DOT5.1 | 230 | 180 |
Wanneer weet je nou welke DOT je moet nemen voor je auto? Het is heel simpel: hoe zwaarder je remmen doorgaans belast worden, hoe hoger het kookpunt dat je nodig hebt. Zware voertuigen en sportieve voertuigen hebben dus baat bij een remvloeistof met een hoog kookpunt (DOT5).
De wateropname van remvloeistof is de voornaamste reden om de remvloeistof iedere 2 tot 3 jaar te verversen. Sla je instructieboekje hierop na of informeer bij de garages van Garagevergelijker.nl.