• Garages beoordeeld met een ​9,3
  • Duidelijke prijs
  • Overal in Nederland, altijd in de buurt
  • Online afspraak

Hoe werkt ABS?

Hoe werkt ABS en uit welke onderdelen bestaat het ABS systeem?

ABS werd voor het eerst toegepast in 1929 voor gebruik in vliegtuigen. In 1978 kwam Bosch met het eerste echte ABS (Anti Blokker Systeem) voor auto's en dit was lange tijd een veiligheidsoptie welke tegen forse meerprijs bijbesteld kon worden. Tegenwoordig is binnen de EU iedere nieuw te leveren auto sinds 2004 verplicht voorzien van ABS.

In tegenstelling tot wat velen denken is het niet zozeer het verkorten van de remweg wat de meerwaarde is van ABS maar juist het bestuurbaar houden van de auto. Bij het uitoefenen van forse pedaalkracht bij bijvoorbeeld een noodstop met tegelijk een uitwijking bij het achterop rijden van stilstaande file wil je dat de auto bestuurbaar blijft zodat je kan uitwijken naar de vluchtstrook en toch maximaal afremt.

  • Bij de auto zonder ABS is dan de kans groot dat door de te hoge remkracht de wielen blokkeren en de auto onbestuurbaar wordt
  • Bij een auto met ABS is er maximale remvertraging maar blijven de wielen draaien en blokkeren niet waardoor de auto bestuurbaar blijft

Er waren vroeger systemen die alleen op de voorwielen werkten maar bij de huidige moderne auto zitten er bij elk wiel een sensor (ABS sensor) die meten of het wiel nog draait. Hiervoor is een sensor ring gemonteerd of bevind deze zich geïntegreerd in het wiellager. Een sensor meet de pulsjes. Zodra de pulsjes wegvallen gaat de elektronische ABS unit de opdracht geven aan de hydraulische ABS unit om op betreffende blokkerende wiel de remdruk te verlagen.

Dit verlagen gebeurt met regelkleppen in de ABS regelunit en dit geeft ook het trillende gevoel in het rempedaal en stuur als de ABS unit ingrijpt.

Onderdelen ABS systeem

  • ABS sensor per wiel
  • ABS sensor ring per wiel
  • ABS elektronische regelunit
  • ABS hydraulische regelunit

ABS storing? Vind een garage bij jou in de buurt!