Dit geeft direct aan waaruit het inwendige van de auto bobine uit bestaat namelijk een tweetal spoelen (primaire en secundaire), een kern en isolerend materiaal.
In de bobine word de 12 volt accu spanning via de primaire spoel omgezet naar een inductie spanning van circa 300 volt, de secundaire spoel met meer windingen maakt van deze 300 volt inductiespanning vervolgens een vonkspanning van 20.000 tot 30.000 volt.
Dit voltage is ruim voldoende om de afstand naar de massa elektrode van de bougie te overbruggen en een mooie bougie vonk welke het brandstofmengsel ontsteekt is het resultaat.
Gebeurde vroeger het aansturen van de enkele bobine via een verdeler met contactpunten, tegenwoordig bevat een ontsteking nog hooguit een rotor en verdeelkap en word(en) de bobine(s) elektronisch aangestuurd vanuit het ECU (Engine Control Unit). Bij de meeste moderne motoren is er tegenwoordig per bougie een bobine welke direct en zonder bougiekabels gemonteerd zit. Men noemt dit ook een zogenaamde penbobine, staafbobine of bobineblok.
Er zijn twee meest voorkomende defecten voor een bobine aan te wijzen:
Storingen in een bobine kunnen soms ook temperatuurafhankelijk zijn. Bij een warme motor en daarmee ook warme bobine kan bijvoorbeeld de storing, zoals inhouden van de motor, merkbaar zijn terwijl het in een koude toestand niet merkbaar is.
Moderne ontwikkelingen en de nadelen:
In de modernere motoren worden vaak de bobines direct bovenop de bougie in de bougieschacht gemonteerd. Dit heeft naast grote voordelen als minder delen zoals bougiekabels en daarmee minder weerstand en stroomverlies ook een aantal nadelen. In de ruimte boven de bougie heerst een hoge temperatuur en daarmee kan de bobine en de interne isolatoren sneller verouderen. Vanzelfsprekend zijn de bobines hiervoor ontwikkeld maar toch zien we dat deze meer dan de
Het ontstekingssysteem bestaat uit een aantal onderdelen en is in de loop der jaren sterk doorontwikkeld.
De oude systemen bestonden voornamelijk uit:
Hierna werden de contactpunten vervangen door een elektronische Hall gever en kwam ook de condensator te vervallen. De bobine word nu aangestuurd door een elektronische regelunit.