Het grote verschil tussen een standaard bougie en een longlife bougie zit in de toegepaste materialen. Gebruikt men voor de belangrijkste onderdelen, namelijk de elektroden, bij een standaard bougie een koperlegering en worden er bij de longlife bougie iridium en platinum toegepast.
Iridium bougies zijn momenteel de meest hoogwaardige oplossing. Iridium is een van de hardste edelmetalen en met een smeltpunt van 2450 graden zijn deze bougies zeer goed bestand tegen vonkerosie.
Gaat de standaard bougie gemiddeld tussen de 15.000 en 30.000 kilometer mee, zo gaat een longlife bougie gemakkelijk 60.000 kilometer of wel meer mee. Dit is wel afhankelijk van automerk en zelfs type.
Met name de besparing in tijd van vervangen en de constantere vonkopbrengst zijn een argument waarom men deze bougies meer en meer toepast.
Een bougie slijt grotendeels door zogenaamde vonkerosie. Dit is heel beknopt uit te leggen als het smelten en verdampen van elektrode materiaal door het overspringen van de ontstekingsvonk.
Een longlife bougie kost soms wel tot een factor 4 meer dan een standaard bougie. Soms kan het, wanneer je bijvoorbeeld weinig kilometers rijdt, interessant zijn om de longlife bougies wanneer deze aan vervanging toe zijn te (laten) vervangen voor standaard bougies die veel minder kosten. Zo kost een standaard bougie ongeveer 8 a 10 euro, een longlife bougie kan gemakkelijk 25 a 30 euro kosten. Maar wisselen tussen standaard en longlife bougies is lang niet altijd mogelijk! De vakmensen van garagevergelijker.nl kunnen je hierin adviseren.