• Garages beoordeeld met een ​9,3
  • Duidelijke prijs
  • Overal in Nederland, altijd in de buurt
  • Online afspraak

Wat is een radiateur

Wat is een radiateur en wat is de functie van de radiateur

Wat is een radiateur

Een radiateur ook vaak gespeld als radiator is een in de rijwind geplaatste unit waarin door een groot aantal kleine kanaaltjes koelvloeistof door heen loopt. Vroeger was de radiateur veelal voorzien van koper legeringen, nu zien we bij moderne auto's eigenlijk alleen nog combinaties van kunststof behuizingen en een aluminium koellichaam.

Hoe werkt de radiateur

De radiateur is een zogenaamde warmtewisselaar. De door de waterpomp onder enige druk binnenstromende koelvloeistof wordt door de kleine kanaaltjes in de radiateur geleidt waarbij de warmte via het materiaal van de kanaaltjes afgegeven wordt aan de buitenlucht. Vervolgens gaat de koelere koelvloeistof weer naar de motor en neemt daar weer restwarmte van het verbrandingsproces op. Bij een hoge belasting door bijvoorbeeld hoge buitentemperatuur en lage snelheid of stationair draaien zal de hulpventilator hoorbaar inschakelen en extra lucht langs de koelkanalen blazen zodat de koelvloeistof zijn warmte kwijt kan.

Wat is er anders aan de kachelradiateur

Heeft de radiateur die in nagenoeg alle gevallen aan de voorzijde van de auto ingebouwd zit de taak de motor af te koelen heeft de kachelradiateur juist de taak het auto interieur te verwarmen. Een kachelventilator blaast langs de radiateur en de doorstromende warme koelvloeistof geeft zijn warmte af aan de langsstromende lucht. Deze warme lucht komt via de luchtroosters het auto interieur binnen. De kachelradiateur is altijd een stuk kleiner dan de radiateur voor de motor.

Wat zijn veel voorkomende defecten aan een radiateur

Een radiateur zit aan de voorzijde van de auto (in de meeste gevallen) en staat bloot aan regen, sneeuw, strooizout enz. waardoor de metalen delen corroderen (roesten) en lek kunnen raken. Met name aan de onderzijde van het koellichaam zien we vaak lekkage doordat daar zich vuil en vocht ophopen waardoor corrosie versterkt wordt.

Door de inbouw aan de voorzijde van de auto kan een splinternieuwe radiateur soms lek raken door opvliegende steentjes, door de rijsnelheid kunnen die met grote kracht op de radiateur komen.

De moderne radiateur is gemaakt van een aluminium koellichaam en kunststof behuizingen. Het aluminium oxideert en kan daardoor lek raken. Het kunststof van de behuizing veroudert door inwerking van de chemische stoffen en UV licht waardoor deze in de loop der tijd gevoeliger wordt voor scheuren en breuk.

Het aluminium koellichaam zit in de meeste gevallen gefelst op de kunststof/ABS behuizingen met daartussen een (vloeibare) pakking. Ook hierop kan de radiator, door ouderdom, gaan lekken.