• Garages beoordeeld met een ​9,3!
  • Duidelijke prijs
  • Overal in Nederland, altijd in de buurt
  • Online een afspraak

Wat is een rembekrachtiger

Wat is een rembekrachtiger en hoe werkt de rembekrachtiging

Wat is een rembekrachtiger

Een rembekrachtiger versterkt de met de voet uitgevoerde remkracht via het rempedaal. Een rembekrachtiger is een meestal rond trommelvormig onderdeel welke voor de hoofdremcilinder tegen het schutbord van de auto gemonteerd is. Er zit een slang aansluiting op die vanaf het inlaatspruitstuk of vacuümpomp komt.

Hoe werkt een rembekrachtiger

Er zijn zowel vacuüm als hydraulisch (elektrische) rembekrachtigers. We beschrijven hier de meest voorkomende, namelijk de vacuümbekrachtiger. Deze bekrachtiger maakt gebruik van vacuüm/onderdruk om de remkracht te versterken. In de rembekrachtiger bevindt zich een membraan met aan beiden zijde onderdruk. Zodra het rempedaal ingedrukt wordt een opent er een klep die buitenluchtdruk toelaat. De vervolgens lagere druk aan de voorzijde van het membraan helpt mee de zuiger in de hoofdremcilinder in te drukken.

De rembekrachtiger in rust(stand)

De vacuüm rembekrachtiger werk bij een benzine motor in de meeste gevallen op het vacuüm van het inlaatspruitstuk. Bij een dieselmotor is meestal een vacuüm pomp gemonteerd.

De rembekrachtiger in werking

Met het indrukken van het rempedaal sluit de klep in het midden en opent de klep die de buitenluchtdruk toelaat. Vervolgens is de druk in beide kamer niet meer gelijk. Door het drukverschil beweegt het membraan naar rechts en geeft extra druk op de hoofdremcilinder.

Waaraan is een niet goed functionerende rembekrachtiger aan te herkennen

Een niet goed functionerende/kapotte rembekrachtiger is meestal te herkennen aan een hard rempedaal en een mindere remwerking. Een andere test is het rempedaal eerst in te trappen en ingetrapt te houden en vervolgens de motor te starten, bij een goed werkende bekrachtiger zal het pedaal iets verder zakken. Rembekrachtigers gaan zelden stuk, meestal is het de vacuüm pomp of vacuüm slang of klep die problemen geeft. Een vakman van Garagevergelijker kan dit voor je controleren en repareren.

Het komt voor dat door lekkage van de hoofdremcilinder er remvloeistof in de rembekrachtiger terecht komt, de remvloeistof tast het rubber van het membraan aan en deze raakt lek.

Waaruit bestaat een rembekrachtiger

Een vacuüm bekrachtiger is meestal niet uit elkaar te halen en bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Twee trommeldelen met daartussen een membraan
  • Veer
  • Zuigerpen en regelklep