• Garages beoordeeld met een ​9,4
  • Duidelijke prijs
  • Overal in Nederland, altijd in de buurt
  • Online afspraak

Wat is een remmen slijtageindicator

Wat is een remmen slijtage-indicator en hoe werkt dit

Wat is een slijtage-indicator

Een remblok slijtage-indicator is een draadje met een stekker wat aan 1 of meerdere remblokken kan zitten op meestal de vooras maar soms ook tevens de achteras. Er zijn ook voertuigen met een akoestische slijtage-indicatie, we zien dit vaker bij Japanse merken. Hier bestaat de indicator uit een metalen stripje.

Hoe werkt een slijtage-indicator

Een slijtage-indicator is een draadje wat vast aan een remblok zit of eraan geklemd is. Zodra de remblokvoering te ver versleten is zal dit draadje contact met de remschijf gaan maken en "massa maken". Alles aan de carrosserie is massa of min (-) via de bedrading stroomt de plus (+). Dit kan je al zien bij de accu, de min pool zit aangesloten aan de carrosserie.

Zodra de remblok slijtage-indicator massa maakt tegen de schijf zal de boordcomputer dit vertalen naar een dashboardmelding. Vaak is deze melding te zien als een uitroepteken maar dit verschilt per autotype en model.

Bij de remblokken met een akoestische indicator zit er een stripje metaal op het remblok wat tegen de schijf komt als het remblok vervangen dient te worden. Een hoog piepend geluid bij remmen is het gevolg. Niet altijd is het piepen van remmen een signaal dat deze versleten zijn. Corrosie, verglazing en vuil kunnen hier ook de redenen van zijn.

Waar is een kapotte slijtage indicator aan te herkennen

Bij lang niet alle auto's is er een slijtage-indicator ingebouwd! Bij sommige remblokken zit de slijtage-indicator vast aan het remblok en wordt dan automatisch mee vervangen. Vaak ook is het een losse indicator die je op het blok vastklemt. Afhankelijk van de staat van de indicator moet deze al dan niet mee vervangen worden.

Waar bestaat een slijtage indicator uit

Een remblok slijtage-indicator bestaat uit een flexibele koperen draad in een isolatiemantel met aan 1 kant een stekker en aan de andere kant een vaste montage in het remblok of een contact welke in het remblok gedrukt moet worden.