Een schokdemper, ook wel (onterecht) schokbreker genoemd, is een bus/buisvormig onderdeel met een zuigerstang welke gemonteerd zit tussen de draagarm of fuseestuk en de carrosserie. De schokdemper zal meestal olie of gas bevatten. De schokdemper kan los gemonteerd zijn of geplaatst zijn in een veerpoot en omvat worden door een spiraalveer. Dit laatste is een zogenaamde MacPherson wielophanging.
De schokdemper vertraagt (dempt) de in- en uitverende beweging van de wielophanging waardoor de band het wegdek goed kan blijven volgen. Zonder schokdemper zou de band als een stuiterbal over het wegdek gaan en daarmee het contact op de weg in grote mate verliezen. Dit is vanzelfsprekend niet wenselijk want een onbestuurbare auto is het gevolg.
Ook schokdempers zijn in de loop der jaren fors doorontwikkeld en met name veiligheid en comfort speelt in rol in de steeds lichter en compacter wordende schokdemper. Werkte vroeger een schokdemper enkelvoudig bij alleen de inverende beweging, tegenwoordig is de schokdemper nagenoeg altijd dubbelwerkend bij in- en uitveren. Ook zie we steeds vaker gasgevulde schokdempers en elektronisch regelbare schokdempers. Zowel hoogte als demping kan via de schokdempers geregeld worden, vaak standaard aanwezig op de duurdere types auto's.
Een gewone schokdemper heeft geen invloed op de voertuighoogte/bodemvrijheid. Een gasgevulde schokdemper heeft enigszins invloed op de bodemvrijheid maar minimaal.
Een schokdemper bestaat uit een stang waaraan een zuiger vastzit. De zuiger moet in een cilinder olie wegdrukken wanneer de zuigerstang ingedrukt op uitgetrokken wordt. De olie is niet samendrukbaar en moet via een gekalibreerde opening naar het reservoir stromen welke zich om de cilinder bevindt. Hoe groter de opening hoe sneller de olie zich verplaatst en hoe minder de demping.
Een kapotte schokdemper is te herkennen aan lekkage, rammelende geluiden en/of een week (onstabiel) weggedrag. Heb je een vermoeden van versleten schokdempers? Dan is het advies deze door een specialist te laten testen:
De schokdemper bestaat uit vele onderdelen, de belangrijkste zijn: