Een waterpomp is een pomp welke door de distributieriem of V-riem (combiriem) aangedreven wordt en zorgt voor de circulatie van de koelvloeistof en dus koeling.
De waterpomp zorgt ervoor dat de koelvloeistof door het koelsysteem en verwarming van de auto circuleert. Via de koelvloeistof wordt de overtollige warmte, welke ontstaat tijdens het verbrandingsproces, afgevoerd en via de radiateur afgegeven aan de buitenlucht.
Er zijn eigenlijk 2 hoofdredenen waarop een waterpomp defect kan raken, namelijk de lagering en/of de keerring. Bij een kapotte lager zal de pomp bijgeluiden maken en/of is er speling voelbaar. Als de keerring lekt zullen er lekkagesporen op het pomphuis zichtbaar zijn. Er zit een boring aan de onderzijde van de waterpomp naast het lager. Bij lekkage zal hier als eerste koelvloeistof zichtbaar zijn.
Als de pomp direct door de distributieriem aangedreven wordt moet deze goed gecontroleerd worden wanneer de distributieriem vervangen wordt. Bijna altijd is het de moeite om de waterpomp gelijk mee te vervangen omdat deze dan direct bereikbaar is of er toch af is. De pomp moet altijd op de volgende punten worden gecontroleerd:
Bij twijfel is het advies de pomp ook te vervangen, samen met de distributieriem. Een defecte waterpomp kan de levensduur van de distributieriem of V-riem verkorten.
De waterpomp bestaat uit: