Een elektrische handrem, ook wel EPB (Electronic Parking Brake) genoemd, werkt in tegenstelling tot de conventionele handrem niet met een handremhendel/voethendel en handremkabel maar met een elektrische bediening door een knop op het dashboard.
De elektrische handrem wordt nagenoeg alleen toegepast bij schijfremmen en niet bij trommelremmen. Op de remzadel van een auto met elektrische handrem is een elektrische motor geplaatst die bij inschakeling van de handrem/parkeerrem door middel van een tandwieloverbrenging en een spindel de zuiger en daarmee de remblokken tegen de schijf drukt.
Het "even" remblokken vervangen bij een auto met elektrische handrem is niet meer het geval. Met speciale apparatuur en vis de OBD aansluiting moeten de motoren van de remzadels teruggesteld worden om de dikkere nieuwe remblokken weer te kunnen plaatsen.
We gaan er vanuit dat de handrem wel qua spanning aangestuurd wordt en dat de massa in orde is. De elektrische handrem werkt met een elektromotor welke een spindel in en uit draait. Bij indraaien drukt deze tegen de remzuiger welke vervolgens de remblokken tegen de schuif drukt.
Bij een niet goed werkende handrem moet de gangbaarheid van de remzadel gecontroleerd worden en zo nodig gangbaar worden gemaakt.
Krijgt de motor wel spanning maar hoor je deze niet draaien dan is zo goed als zeker de motor stuk. Vaak is deze alleen als complete unit samen met het remzadel te krijgen.
Een elektrische handrem bestaat uit een grotendeels conventionele remklauw of remzadel. Hierop is een elektromotor gemonteerd welke via een tandwieloverbrenging een spindel (as) aandrijft. De spindel drukt de zuiger bij inschakelen naar buiten en de remmen blokkeren.