• Garages beoordeeld met een ​9,4
  • Duidelijke prijs
  • Overal in Nederland, altijd in de buurt
  • Online afspraak

Wat is ESP (Elektronic Stabiliteits Program)

Wat is ESP, wat doet ESP en waaruit bestaat het ESP systeem.

Historie van het ESP systeem

ESP staat oorspronkelijk voor Elektronisch Stabiliteits Programma (ESP) en is al sinds 1995 op de markt. Het systeem is gezamenlijk door Bosch en Mercedes ontwikkeld en vanaf 1995 is het breed toegepast binnen de auto industrie. Wellicht weet u nog de in 1997 in opspraak geraakte Mercedes A klasse die in Zweden de daar bekende Elandtest niet haalde en omsloeg. De Elandtest is een test waarbij snel uitgeweken moet worden voor een denkbeeldige Eland die de weg over steekt en meer dan 750 kg kan wegen. Mercedes is toen direct gestart met het ESP standaard op de A klasse te gaan monteren om de stabiliteit te waarborgen. Hiervoor werd het ESP alleen op de duurste klasse van Mercedes gemonteerd.

Wat doet het ESP systeem

Het ESP systeem is een zogenaamd actief veiligheidssysteem en meet continu in milliseconden of de richting van het voertuig nog gelijk is aan de richting waar de bestuurder heen stuurt. Als dit niet het geval is gaat het systeem razendsnel via de input van diverse sensoren en de regeleenheid (computer) bepaalde wielen door middel van het hydraulisch aansturen van de remmen per wiel vertragen om hiermee het voertuig in de juiste baan te houden.

Het ESP systeem zorgt er dus voor dat onder- en overstuur gedrag grotendeels geneutraliseerd wordt en daarmee het uitbreken en slippen bij een abrupte uitwijkmanoeuvre voorkomen wordt.

Het ESP systeem werkt altijd samen met het ABS en ASR systeem welke gebruik maken van dezelfde sensoren en aanwezige techniek. Het ABS is het Anti Blokker Systeem en het ASR is de Anti Slip Regeling, een systeem wat er voor zorgt dat je bijvoorbeeld op sneeuw zonder slippen weg kunt rijden.

Welke sensoren kent het ESP systeem

De ESP regeleenheid (computer) krijgt zijn informatie razendsnel van onder andere de volgende sensoren:

  • G sensor, meet de (dwars)versnelling
  • Stuurpositie sensor, meet de stand van het stuurwiel
  • Yaw sensor, dit is een gyroscopische sensor die de neiging van het draaien van het voertuig meet (draaisnelheid)
  • Remdruk sensor, meet de op het remsysteem gezette remdruk
  • ABS sensoren, meet of de wielen niet blokkeren

Uit welke onderdelen bestaat het ESP systeem

Het gehele remsysteem maakt deel uit van het ESP systeem en naast de hierboven genoemde sensoren bestaat het ESP systeem uit 2 belangrijke onderdelen te weten:

  • ABS / ASR / ESP elektronisch hydraulische pomp & regeleenheid, deze zorgt voor de benodigde hydraulische druk en is uitgerust met elektronisch hydraulische ventielen om de remdruk per wiel te verhogen of te verlagen
  • De regeleenheid, dit is een elektronische micro computer waarin de processor de binnenkomende informatie van de sensoren afzet naar aanwezige kenmerken om de hydraulische eenheid en de daarin werkende kleppen aan te sturen

Elektrische stuurbekrachtiging kan deel uitmaken van het systeem en speelt dan ook een rol in stuurcorrectie bij b.v. zijwind.

Verplichting van het ESP systeem

Het ESP systeem is verplicht voor alle nieuwe voertuig modellen die vanaf 1 november 2014 binnen de EU een typegoedkeuring aan willen vragen. Na deze datum kunnen er nog wel nieuwe auto's zonder ASR verkocht worden maar dit betreft dan modellen met een al lopende typegoedkeuring.

Wat zijn de diverse benamingen van het ESP systeem

Zoals bij veel elektronische voertuigsystemen zijn er vele verschillende namen voor het ESP systeem, we geven hieronder een overzicht:

  • ESP, Electronic Stability Program bij o.a. de automerken Opel, Mercedes, Peugeot en Volkswagen
  • VSA, Vehicle Stability Assist bij Honda
  • DSC, Dynamic Stability Control bij o.a BMW en Land Rover
  • VSC, Vehicle Stability Control bij o.a. Toyota
  • DSTC, Dynamic Stability en Traction Control bij o.a. Volvo