• Garages beoordeeld met een ​9,3
  • Duidelijke prijs
  • Overal in Nederland, altijd in de buurt
  • Online afspraak

Wat is koelvloeistof

Wat is koelvloeistof en hoe moet je er mee omgaan?

Koelvloeistof is een op 50% gedemineraliseerd water gebaseerde vloeistof. Aan deze vloeistof zijn toevoegingen (additieven) zoals antivries, anti-corrosiemiddel en een smeermiddel toegevoegd.

De koelvloeistof die rond circuleert in een verbrandingsmotor zorgt er voor dat de overtollige warmte die ontstaat tijdens de verbranding van de brandstof wordt afgevoerd. Met behulp van de radiateur koelt de koelvloeistof weer af en wordt de koelvloeistof weer terug de motor ingepompt.

Koelvloeistof is er tegenwoordig in diverse kleuren (blauw, geel, rood/roze, groen) en dit is afhankelijk van de voorschriften van de fabrikant. Je kunt dit vaak al zelf controleren onder de motorkap via het koelvloeistof reservoir.

  • Rood/roze - Audi, Bentley, Seat, Skoda, Volkswagen
  • Groen - Citroën en Peugeot
  • Blauw - Audi, Bentley, BMW, Mercedes,Opel, Saab, Seat, Skoda, Volkswagen
  • Geel - Ford, Mercedes, Opel, Saab

Is koelvloeistof giftig?

Koelvloeistof bestaat uit ca 50% water en 50% antivries en additieven. Het deel antivries bestaat uit ongeveer 92% ethyleen glycol of mono propyleen glycol. De additieven verschillen van samenstelling al naar gelang de wensen van de auto fabrikant.

In pure vorm is ethyleen glycol een heldere stroperige zoet smakende vloeistof die zeer giftig is, 30 ml kan in de pure vorm reeds dodelijk zijn. Door de zoete smaak moedigt dit het consumeren bij kinderen aan en daarom absoluut buiten bereik van kinderen te houden. Bij het vermoeden dat het kind dit gedronken heeft direct actie ondernemen! Bel in dat geval altijd 112!

Het veiligere en milieuvriendelijke alternatief is mono propyleen glycol, wat een bittere smaak heeft en zelf in geringe hoeveelheden zelfs in de voedingsindustrie gebruikt wordt. We zien in nagenoeg alle koelvloeistoffen aanwezigheid van ethyleen glycol.

Wanneer moet u uw koelvloeistof vervangen

De kwaliteit van de koelvloeistof van uw auto is lastig zelf te controleren. In uw onderhoudsboekje staat wat er voor een koelvloeistof er in uw auto moet. Als dit wordt aangegeven met een G12 of een G12+ codering dan heeft u een ‘long life’ koelvloeistof in uw auto zitten. Dit wil niet direct zeggen dat de vloeistof ook daadwerkelijk voor altijd mee gaat. Er kunnen defecten in het koelsysteem zitten die de koelvloeistof aantasten. Bij twijfel altijd een afspraak maken bij 1 van de aangesloten garagebedrijven van Garagevergelijker.nl. Deze garagebedrijven hebben een koelvloeistoftester waarmee ze direct kunnen testen wat de staat van de koelvloeistof is. Voor de overige koelvloeistoffen geldt ongeveer een levensduur van 50.000km tot 75.000km. Het is daarom altijd verstandig om de koelvloeistof om de zoveel tijd even te laten testen.

Het voldoen aan de vorstbeveiliging betekent niet dat de de koelvloeistof qua werkende additieven (smeermiddelen, anti corrosie dopes, anti schuimmiddelen etc) nog volstaat. Dit is buiten een laboratorium niet controleerbaar en hierop moet de vervangingsinterval van de auto fabrikant aangehouden worden.

Wanneer moet u uw koelvloeistof bijvullen?


Let op: Koelvloeistof peil controleren en bijvullen alleen bij een koude motor! Mocht het toch noodzakelijk zijn de koelvloeistof bij te vullen bij warme motor doe dit uiterst voorzichtig, leg een doek over de dop en draai deze eerst voorzichtig een klein stukje los. Bij het losdraaien van de dop kan de kokende vloeistof uit het reservoir spuiten!

In de meeste auto’s zit een apart reservoir voor de koelvloeistof. Op de dop van dit reservoir staat meestal een waarschuwingsteken. Aan de zijkant van dit reservoir staan duidelijk de ‘min’ en ‘max’ aangegeven, zorg er altijd voor dat de koelvloeistof hier tussenin zit. Laat bij twijfel het bijvullen over aan de garage.

Als de koelvloeistof onder het ‘min’ streepje staat vul dan altijd direct uw koelvloeistof aan (in het onderhoudsboekje staat aangegeven welke koelvloeistof jouw auto nodig heeft). Let wel op dat de oorzaak van het verlies van de koelvloeistof moet worden vastgesteld bij de garage. Koelvloeistof verdampt namelijk niet zomaar, dus waarschijnlijk zit er ergens een lek in het koelsysteem.