• Garages beoordeeld met een ​9,4
  • Duidelijke prijs
  • Overal in Nederland, altijd in de buurt
  • Online afspraak

Wat is TPMS?

Sinds 1 november 2014 is elke nieuwe auto standaard voorzien van TPMS (Tyre Pressure Monitoring System). Dit betekent dat meer dan twee miljoen auto’s in Nederland inmiddels dit bandenspanning-controlesysteem in hun auto hebben. Het TPMS systeem is een veiligheidssysteem. Via een lampje op het dashboard waarschuwt het systeem als de bandenspanning in een of meer banden 20% te laag is of als de spanning in een band tot 1,5 bar is gedaald.

Het systeem signaleert een lekke band al ruim voordat je het zelf in de gaten hebt. Zodra het lampje brandt, moet je meteen op zoek gaan naar een veilige parkeerplek en je banden controleren. Heb je geen lekke band? Breng dan je banden zo snel mogelijk op de juiste spanning.

Hoe werkt een TPMS systeem?

Er zijn twee soorten TPMS systemen:

  1. Direct TPMS (dTPMS)
  2. Indirect TPMS (iTPMS)
  • Een direct TPMS werkt met sensoren in de banden gecombineerd met TPMS ventielen. Hierbij meten de sensoren de exacte bandenspanning in de band en zenden deze door naar de ontvangers, de boordcomputer. De computer vertaald deze informatie en waarschuwt bij onderspanning. Dit systeem werkt snel en exact, nadeel is dat in ieder wiel een sensor gemonteerd zit. Deze werken via een batterijstroompje. Bij een wissel van wielen moet dit systeem opnieuw ingeleerd worden.
  • Een indirect TPMS meet de rol omtrek van de band via de ABS/ESP sensoren, hierbij zitten er geen sensoren in de banden. Neemt de bandendruk af, wordt de rol omtrek kleiner, bij een bandendruk verschil van 20% binnen een uur moet het systeem gaan waarschuwen. Hierbij is geen exacte drukmeting en vermelding van bandenspanning op het dashboard mogelijk. Het voordeel van het indirecte iTPMS is dat er geen sensoren in de wielen zitten en er vrijelijk gewisseld kan worden. Er kunnen ook geen batterijen leeg lopen.

TPMS systeem laten controleren of vervangen? Vind een garage in de buurt!

Wat is een TPMS ventiel?

Een TPMS systeem werkt met druksensoren welke in veel gevallen gemonteerd zijn aan het bandenventiel. Het is een kastje met daarin elektronica welke zich in de band bevindt.

Hoe is een kapot TPMS ventiel te repareren?

De meeste TPMS ventielen zijn voorzien van een batterij welke ervoor zorgt dat de sensor en zender voorzien worden van energie. Deze batterij zal circa 7 jaar mee gaan en daarna moet de sensor vervangen worden. Ook kan de elektronica defect raken of kan het ventiel afbreken. Er zijn verschillende reparatie technieken waarbij een deel van de sensor vervangen kan worden. Dit is specifiek afhankelijk van het type voertuig en toegepaste type sensor. De deelnemers van Garagevergelijker.nl kunnen je hierin adviseren.

Afkeuring bij APK voor een niet werkend TPMS systeem

Een niet werkend TPMS systeem is per 1 januari 2018 een reden dat uw auto APK afgekeurd zal worden. Je hoeft gelukkig niet naar een (dure) dealerwerkplaats om jouw defecte TPMS systeem te laten repareren. De aangesloten garages van Garagevergelijker.nl kunnen door middel van elektronische testapparatuur de sensoren, zonder te demonteren, testen op werking en batterijspanning. Zo nodig de sensoren vervangen.

Er zijn inmiddels goede en goedkopere after-market vervangingssensoren waarbij de universele garagist met een elektronisch apparaat de nieuwe ventielen specifiek voor jouw auto kan programmeren en kan "inleren" op de boordcomputer.

Een TPMS ventiel inleren in de boordcomputer

Bij een auto voorzien van een direct TPMS systeem heeft ieder wiel in de boordcomputer zijn eigen specifieke positie. Bij het wisselen van de wielposities zoals voorbanden naar achteren moeten de wielen opnieuw ingeleerd worden op de boorcomputer.

Bij het wisselen met een complete velg en winterbanden zal het voor de eerste keer ingeleerd moeten worden en is per autotype afhankelijk of dit bij iedere wissel weer moet. Zorg wel voor de gelijke wielpositie bij montage zoals de set gedemonteerd is anders moet er zeker ingeleerd worden.