Een sensor is feitelijk een voeler zoals wij zintuigen hebben. Via sensoren neemt de ECU (Engine Control Unit) ofwel computer met micro processoren de omgeving waar. De sensoren zijn de ogen en oren van de ECU waarop hij te ondernemen acties bepaalt zoals hoeveelheid in te spuiten brandstof, wanneer te ontsteken enz.
Het moderne motormanagement bestaat uit talloze sensoren en deze kunnen defect raken waardoor de processen zoals brandstofinspuiting en ontsteking verstoord worden. Slecht aanslaan van de motor, hoog brandstofverbruik, onregelmatig stationair lopen, rokende uitlaat kunnen bijvoorbeeld het gevolg zijn van een defecte sensor.
Als de sensor een verkeerde waarde of geen waarde meer aangeeft moet deze vanzelfsprekend vervangen worden. Stap 1 is het uitlezen van de gegevens van de auto. In veel gevallen meet het ECU een afwijkende of geen waarde en zal een storingsmelding (foutcode) in zijn geheugen opnemen. Helaas is dit niet altijd het geval en kan soms een defecte sensor van een paar euro's voor veel hoofdbrekens zorgen. Een gemelde storing kan ook nog komen door een breuk in de bedrading, gecorrodeerde verbindingen, binnendringend vocht enz. Daardoor leidt niet altijd het direct vervangen van een via storingsdiagnose ontvangen melding van een defecte sensor tot de oplossing.