• Garages beoordeeld met een ​9,3!
  • Duidelijke prijs
  • Overal in Nederland, altijd in de buurt
  • Online een afspraak

Welke soorten accu's zijn er

Welke soorten accu's zijn er en wat zijn de specifieke eigenschappen?

De standaard loodaccu

Deze nog steeds toegepaste loodaccu bestaat uit inwendig plaatmateriaal van gesinterd lood (Pb) en voor de interne geleiding zorgt een mengsel (elektrolyt) van zwavelzuur en gedemineraliseerd water. Waren de vroegere lood accu's nog voorzien van dopjes om de vloeistof te controleren en bij te vullen, tegenwoordige zijn ook de lood accu's afgesloten en onderhoudsvrij.

De AGM accu

De AGM accu staat voor Absorbed Glass Material. Dit is een accu waarbij het elektrolyt geen vloeistof meer is maar een GEL. De separatoren tussen de platen in de AGM accu zijn van een glasvezel doordrenkt met verdund zwavelzuur. We zien met name toepassing van AGM accu's bij start/stop systemen. De kenmerken van een AGM accu zijn:

  • Sneller te laden
  • Minder gevoelig voor trillingen
  • Gaat langer mee
  • Kunnen niet lekken
  • Bestand tegen zeer lage temperaturen
  • Niet bestand tegen hoge temperaturen
  • Volledig onderhoudsvrij
  • Hogere ontlading per uur mogelijk
  • Kleine omvang met veel hoger vermogen t.o.v. de loodaccu
  • Lichter in gewicht
  • Beter te recyclen

In het luxe segment (onder andere de Efficiënt serie van BMW) zien we de introductie van micro-hybride modellen die niet alleen uitgerust zijn met een start/stop systeem, maar eveneens met een regeneratief remsysteem. Hier wordt tijdens het remmen de ‘kinetische’ energie omgezet in stroom om de accu op te laden. De AGM-technologie, waarbij de platen heel dicht samengedrukt zitten in de accubak en gescheiden door een mat van glasvezel, is hiervoor bijzonder geschikt. Het nadeel van een AGM accu is dat hij niet bestand is tegen hoge temperaturen. AGM accu’s worden daarom elders in het voertuig ingebouwd en niet onder de motorkap.

De ECM accu

ECM staat voor Enhanced Cycling Mat. Tijdens het laden en ontladen van de accu treedt een uitzetting van het actieve materiaal in de roosters op. De ECM accu kan beter tegen hoge temperaturen en kan daardoor in tegenstelling tot de AGM accu wel in het motorcompartiment gemonteerd worden en we zien met name toepassing in de compacte auto's met start/stop systemen (bijvoorbeeld Toyota Aygo).

Naarmate de start/stop technologie meer algemeen toegepast wordt, zal de traditionele loodzuuraccu het veld ruimen voor de accu’s van de micro-hybrid-generatie. Het zijn de autofabrikanten die de keuze zullen maken voor AGM of ECM, afhankelijk van het type voertuig en de plaats die beschikbaar is in het voertuig of onder de motorkap.

De eindgebruiker heeft deze keuze niet: een AGM accu moet vervangen worden door een AGM, een ECM accu door een ECM”.