• Garages beoordeeld met een ​9,3
  • Duidelijke prijs
  • Overal in Nederland, altijd in de buurt
  • Online afspraak

Winterbanden en remweg

De remweg van een winterband.

Tijdens of na een zachte winter vraagt men zich het nut van winterbanden wel eens af. Niet doen, het voordeel van een winterband is niet alleen op glad en besneeuwd wegdek aanwezig. Alle eigenschappen van een winterband zijn beter ten opzichte van de zomerband bij temperaturen onder 8ºc.

De remweg van een winterband onder winterse omstandigheden

De ideale temperatuur voor optimale prestaties van een winterband ligt onder de 8ºc. De rubbersamenstelling (compound) van een winterband is ontwikkeld om de beste prestaties op lage temperaturen te geven. Dit wordt algemeen omschreven als een zachtere rubbersamenstelling maar gaat verder dan dat. De compound bestaat namelijk uit meer dan 20 verschillende basismaterialen waaronder synthetisch- en natuurrubbers, elastomeren, silica, carbon black (roet) die uiteindelijk gemengd worden tot de winterbanden compound. Hierna volgt een "curing" ofwel het onder hoge temperatuur (ca 170º C) bakken van het mengsel in een mal (vulkaniseren)

Dit resulteert uiteindelijk in een band die op besneeuwd wegdek bij een snelheid van 50 km/u een meer dan 50% kortere remweg heeft dan een zomerband. Een substantieel verschil welke het verschil kan zijn van een total loss auto met uitgeklapte airbags en een tijdige (nood)stop.

De winter compound blijft zachter en flexibeler op lage temperaturen waar die van de zomerband bij gelijke temperatuur harder is. De zachte compound heeft, ook door de lamellen, meer grip op het koude natte en/of besneeuwde wegdek.

Het lamellen profiel van een winterband zorgt ervoor dat het loopvlak zich als het ware vastbijt in de besneeuwde ondergrond.

De remweg van een winterband op nat wegdek

Zoals wij eerder aangaven is de ideale temperatuur voor maximale prestatie van de winterband onder de 8°c. Niet alleen bij sneeuw heeft de winterband voordelen. Naarmate de temperatuur lager wordt is de remweg van de winterband versus de zomerband ook op een nat wegdek korter en meer in het voordeel.