Bereken direct de prijs voor jouw reparatie of onderhoud.

Droogtescheuren in een band. Hoe komt het en wat zijn de risico's

Hoe ontstaan droogtescheuren in een band

Droogte scheuren in een bandDroogtescheuren in een autoband ontstaan doordat het rubbermengsel van de band verhardt en door de vermindering van flexibiliteit scheurt het rubber. Dit begint over het algemeen als eerste met de bovenlaag welke in direct contact staat met de buitenlucht en zonlicht.

De factoren welke het rubber verouderen zijn Ozon (O2), licht (Ultraviolet deel ervan), vocht, en hoge temperaturen. Ook heeft langdurige stilstand* een negatieve invloed op het verouderingsproces doordat de anti verouderingsmiddelen waaronder b.v. was niet vanuit het rubber naar buiten kunnen zweten doordat de band niet belast wordt.

*Naast versnelde veroudering door langdurige stilstand kan er door langdurige stilstand ook blijvende vervorming van de band optreden. Optimaal is de banden vrij van de grond zetten, suboptimaal is tijdelijk op hogere bandenspanning zetten.

 

Wat zijn de risico's van droogtescheuren in een band

ligte droogtescheuren in bandDe risico's bij alleen oppervlakkige droogtescheuren zijn minimaal en bij normaal gebruik nog geen reden de band te vervangen. Wel is het zo dat een voor het oog oppervlakkige droogtescheur bij een band onder druk als we deze demonteren, de band iets indrukken en nogmaals bekijken meestal veel dieper is dan wij denken. Uiteindelijk zijn droogtescheuren wel een verzwakking van de band en verlaagt o.a. de weerstand tegen inrijdingen en zullen zij eerder lek raken.

Droogtescheuren waarbij de koordlaag (karkas) zichtbaar is dienen wel direct vervangen te worden want hierbij is het risico op b.v. een klapband dusdanig toegenomen dat snelle vervanging gewenst is.

Persoonlijk vervang ik de banden als er droogtescheuren zichtbaar zijn, dit berust niet op wettelijke of APK eisen maar puur op het optimaal veilig houden van de auto.

Droogtescheuren in een band, wat zegt de APK

Bij de Algemene Periodieke Keuring kijkt men niet naar de leeftijd van banden maar wel naar droogtescheuren. Deze mogen aanwezig zijn zolang het karkas niet zichtbaar is. Men demonteert de band niet om dit te bekijken.

Kijk hier voor de APK eisen met betrekking tot autobanden 

Kun je droogtescheuren in een band voorkomen

Band-droogtescheuren2Zijn droogtescheuren in een band te voorkomen, op termijn eigenlijk niet. Er zijn diverse smeerseltjes en spuitbussen op de markt die zich beroepen op het conserveren van de banden maar deze vindt ik twijfelachtig. Wat zijn tips om droogtescheuren te voorkomen:

  • Wissel op tijd de banden van de niet aangedreven as naar de aangedreven as. We zien vaak dat banden soms 80.000 km en 12 jaar op een niet aangedreven achteras zitten waardoor deze niet verslijten maar wel verouderen. Tevens neemt de kans op cuppen bij een wat oudere band fors toe, op tijd wisselen is economisch het beste om de maximale kilometers uit een band te halen.
  • Zorg voor een juiste bandenspanning, rijden op een te lage bandenspanning geeft naast een hoger brandstof verbruik ook een hogere bandenslijtage en versnelde veroudering door een hogere mechanische belasting, daarmee meer wrijving en een hogere temperatuur.
  • Voorkom voor zover mogelijk blootstelling aan zonlicht, dit geldt met name bij bijvoorbeeld het opslaan van de zomer of winterset. Leg deze bijvoorbeeld niet onder een dakraam maar op een donkere, droge en niet te warme plaats (schuur, garage).