Bereken direct de prijs voor jouw reparatie of onderhoud.

De remweg van een winterband, één van de grootste voordelen hier beschreven

Tijdens of na een zachte winter vraagt men zich het nut van winterbanden wel eens af. Niet doen, het voordeel van een winterband is niet alleen op glad en besneeuwd wegdek aanwezig maar alle eigenschappen van een winterband zijn beter versus de zomerband bij temperaturen onder 8º C. 

De remweg van een winterband onder winterse omstandigheden

Winterband versus zomerband remweg De ideale temperatuur voor optimale prestaties van een winterband ligt onder de 8ºC. De compound (rubbersamenstelling) van een winterband is ontwikkeld om de beste prestaties op lage temperaturen te laten zien. Dit wordt algemeen omschreven als een zachtere rubbersamenstelling maar gaat verder dan dat, de compound bestaat uit circa 20 verschillende basismaterialen waaronder synthetisch- en natuurrubber, elastomeren, silica, carbon black (roet) die uiteindelijk gemengd worden tot de winterbanden compound. Hierna volgt een "curing" ofwel het onder hoge temperatuur (ca 170º C) bakken van het mengsel in een mal (vulcaniseren)

 

Dit resulteert uiteindelijk in een band die op besneeuwd wegdek bij een snelheid van 50 km/u, een meer dan 50% kortere remweg heeft dan een zomerband. Een substantieel verschil welke het verschil kan zijn van een total loss auto met uitgeklapte airbags en een tijdige (nood)stop.

De wintercompound blijft zachter en flexibeler op lage temperaturen waar die van de zomerband bij gelijke temperatuur harder is. De zachte compound heeft meer grip op het koude natte en/of besneeuwde wegdek. 

Het lamellen profiel van een winterband zorgt ervoor dat het loopvlak zich als het ware vastbijt in de besneeuwde ondergrond. 

De remweg van een winterband op nat wegdek

Winterband versus zomerband remweg droog wegdekZoals wij eerder aangaven is de ideale temperatuur voor maximale prestatie van de winterband onder de 8°C. Niet alleen bij sneeuw heeft de winterband voordelen. Naarmate de temperatuur lager wordt is de remweg van de winterband versus de zomerband korter en meer in het voordeel.

Zie het voorbeeld hier links, onder de 8ºC  scheelt het bij afremmen vanaf 95 km/u al meer dan 5 meter remweg.

 

 

De remweg van een versleten winterband versus een nieuwe winterband

Versleten winterband remweg

Naarmate het profiel verder slijt loopt de werking van de winterband terug met name in sneeuw condities. Dit komt doordat de lamellen afslijten en daardoor minder effectief zijn. Ook loopt de lossende werking van het profiel terug en zal de sneeuw sneller aan het loopvlak blijven plakken. Kijk hier voor een detail uitleg.

We zien op de rechter afbeelding dat bij een restprofiel van 4 mm de remweg 1,5 meter langer geworden is. Dit is een test waarbij van 35 km/u naar 5 km/u afgeremd wordt.