Bereken direct de prijs voor jouw reparatie of onderhoud.

Wat is een winterband en wat zijn de eigenschappen van een winterband

Was vroeger de aanschaf van een winterband nog afhankelijk van het al dan niet op wintersport gaan met de auto, inmiddels zien we in Nederland grootschalig de voordelen van het rijden met winterbanden. We zien dat onder de zakelijke rijders al 70% heeft gekozen voor het rijden op winterbanden en dat er jaarlijks steeds meer auto eigenaren de keuze maken voor winterbanden.

We beschrijven hier per eigenschap de specifieke voordelen van een winterband versus een zomerband bij het gebruik onder winterse temperaturen. Hieronder verstaan wij temperaturen onder de 7°C. 

Kortere remweg van een winterband

Winterbanden profiel met lamellenOp de diverse ondergronden zoals compacte sneeuw, ijzel en nat wegdek is de remafstand fors tot wel 50% korter dan die van een zomerband. Dit komt doordat de winterband gemaakt is van een zachtere compound (rubbermengsel) en de lamellen in het loopvlak. Lamellen zijn kartelvormige insnijdingen in het loopvlak voornamelijk dwars op de rijrichting. De lamellen happen als het ware in de ondergrond en zorgen daarmee voor extra grip.

Betere grip van een winterband

De winterband wordt gemaakt met een andere rubbersamenstelling dan de zomerband. Deze rubbersamenstelling ook wel compound genoemd bestaat uit meer dan 20 componenten. De mix van het bandenrubber is met name gemengd op soepelheid bij lage temperaturen onder de 7°C. Samen met de lamellen in het loopvlak en de zachtere rubbersamenstelling levert de winterband daarmee beduidend meer grip dan de zomerband. 

Winterband versus zomerband remweg

De betere grip zorgt ervoor dat u niet alleen bij rijden veel meer controle heeft over uw auto maar ook dat u bij het wegrijden uit b.v. een parkeervak of oprit bij sneeuwval tot b.v. 10 a 15 cm zonder te strooien of sneeuw te ruimen weg kunt rijden. 

Hoe breder de zomerbanden onder een moderne auto hoe slechter deze presteert bij een glad wegdek door sneeuw of ijzel. Dit komt doordat de druk door het grotere oppervlak van de band (footprint) op het wegdek per cm² lager is en daardoor deze nog sneller door zal slippen / glijden. Ook hier is een winterband een veiligheids verbeterend product wat ook direct door de bestuurder als zodanig ervaren zal worden.

Ook heeft de winterband een "lossend" profiel wat zoveel wil zeggen dat het profiel de daarin blijven plakkende sneeuw als het ware het profiel uit drukt. Hierdoor blijft het profiel grip houden en verandert de band niet in een grote sneeuwbal.

Betere zijdelingse stabiliteit van een winterband

Niet alleen heeft een winterband meer grip en remvermogen bij lage temperaturren maar ook betere zijdelingse grip. Dit is vooral herkenbaar bij een ijzig of sneeuwig bol of aflopend wegdek waar een zomerband snel de neiging heeft weg te willen glijden richting b.v. de stoep. Een winterband geeft ook hier veel voordeel door veel minder zijdelings weg te glijden. De betere zijdelingse stabiliteit is ook duidellijk positief merkbaar bij het uitwijken en b.v. het rond rijden op een rotonde. 

De winterband alleen voordelig bij sneeuw en ijs?

Remweg winterband op nat wegdekEen veel voorkomende gedachte is dat een winterband alleen werkt bij sneeuw en ijs terwijl de winterband juist op alle soorten ondergrond waaronder ook droog en nat wegdek bij lage temperaturen beter presteert. Ook dit is te danken aan de compound die bij vergelijkbare lage temperatuur zachter is dan die van de zomerband.

We zien aan de grafiek links dat er nagenoeg een voertuiglengte verschil is tussen een zomerband en winterband bij remmen op nat wegdek onder de 8 ºC.

De prijs van winterbanden

Was bijvoorbeeld 10 jaar geleden de winterband nog een luxe item en de prijs door het lagere volume nog 150% tot 200% van de prijs van een zomerband zien we nu gelukkig dat de prijs van winterbanden fors is gezakt. Dit onder invloed van een hoger marktvolume, hogere concurrentie en de matige economische omstandigheden van de laatste jaren zien we dat de winterbandenprijzen nu circa 15% tot 30% boven die van zomerbanden ligt.

Ook in winterbanden kennen we "het broodje van de bakker", bandenmaten en typen die onder veel voertuigen worden toegepast. Dit zijn bijvoorbeeld maten zoals 205/55R16 en 195/65R15.

Met een steeds meer accepteren van winterbanden door de markt zullen we op termijn zien dat deze prijzen nagenoeg gelijk komen te liggen met zomerbanden.

Het wisselen van winterbanden qua prestatie

Remweg winterband in de zomerZoals wij eerder aangaven is de ideale werktemperatuur van de winterband onder de 8 °C , wanneer de temperatuur structureel hoger wordt (voorjaar) dienen de banden gewisseld te worden. Doorrijden in de zomer is af te raden omdat er dan juist versus de zomerband een lagere prestatie en hogere slijtage is. Ook het belangrijke positieve veiligheidsaspect qua remweg ligt bij hogere temperaturen (zomer) dan juist bij zomerbanden.

Kijk hier voor meer informatie over winterbanden in de zomer

De grafiek rechts laat zien dat in de zomer de zomerband een kortere remweg heeft ten opzichte van een winterband.

Wisselen van winterbanden in uitvoering

Bij de aanschaf van een set winterbanden heeft u twee mogelijkheden:

Aanschaf van een set van losse banden:

Voordelen:

  • Een lagere aanschafprijs, kan wel 50% zijn van een complete set band / wielen

Nadelen:

  • Bij het wisselen moeten de zomerbanden gedemonteerd worden en de winterbanden gemonteerd en vice versa

  • Bij het wisselen moeten de wielen gebalanceerd worden

  • Risico van beschadiging van band of velg

  • Is niet zelf uit te voeren

Aanschaf van een complete banden / velgen set bestaand uit 4 velgen en 4 banden:

Voordelen:

  • Wisselen van de complete wielset gaat sneller (geen montage / balanceren)
  • Is zelf uit te voeren

Nadelen:

  • De aanschafkosten zijn circa het dubbele versus alleen een set banden
  • De set is fors zwaarder om op te slaan