Winterband in de zomer

Bereken direct de prijs voor jouw reparatie of onderhoud.

Met winterbanden de zomer door rijden, wat zijn de nadelen hiervan

Wij geven hieronder een aantal argumenten aan waarom met winterbanden de zomer door blijven rijden niet de beste keuze is. Wanneer het maar enigzins mogelijk is advisereren wij absoluut de winterbanden op tijd te wisselen.

Langere remweg met winterbanden in de zomer

Remweg winterband in zomer langerHet is middels testen door vele afhankelijke (bandenfabrikanten) en onafhankelijke partijen (ADAC / ANWB etc) duidelijk dat de remweg van een winterband onder zomerse condities beduidend langer is. 

We zien hier rechts een voorbeeld van een test waarbij de winterband bij afremmen vanaf 100 km/u 6 meter meer remweg nodig heeft dan de zomerband om tot stilstand te komen. Dit is meer dan een voertuiglengte en kan het verschil zijn van een forse schade of op tijd stil staan.

Hoger brandstofverbruik met winterbanden in de zomer

Kosten berekening doorrijden op winterbanden Doordat de rubbersamenstelling van de winterband en de opbouw van het loopvlak een hogere rolweerstand hebben dan een vergelijkbare zomerband is er meer energie nodig om deze rolweerstand te overwinnen. Naarmate de omgevingstemperatuur hoger wordt zal ook de rolweerstand en daarmee het brandstofverbruik toenemen. Dit geeft daarmee een hoger brandstofverbruik wat afhankelijk van condities op kan lopen tot wel 10% tot 15%. 

Hogere bandenslijtage met winterbanden in de zomer

Door de hogere omgevingstemperatuur zal de compound (rubbersamenstelling) nog zachter worden en daarmee nog sneller slijten. Door de hogere rolweerstand zal er ook mee warmteontwikkeling in de winterband zijn waardoor deze warmer wordt dan de zomerband. In algemeenheid wordt er aangegeven dat een winterband in de zomer tot 15% sneller kan slijten maar dit is vanzelfsprekend sterk afhankelijk van de omstandigheden.

De winterband kan zo warm worden dat er stukjes van het profiel afbreken.

Hogere kosten met het doorrijden op winterbanden

Nieuwsgierig als wij zijn hebben wij de gegevens in een rekenmodel gezet en eens gekeken wat nu de feitelijke kosten zijn bij het doorrijden op winterbanden. Hierin nemen wij de kosten zoals aanschaf, wisselkosten en brandstofkosten mee en nemen wij een 10.000 gereden kilometers tijdens de zomerperiode. We zien dan dat het extra brandstofverbruik en bandenslijtage bij elkaar meer dan 150 euro kan zijn. De wisselkosten liggen beduidend lager! Spaar milieu en uw eigen portemonnee en wissel op tijd de winterbanden.

Slechtere wegligging met winterbanden in de zomer

 Een winterband heeft onder zomerse omstandigheden een merkbaar mindere wegligging. Dit uit zich met name bij bijvoorbeeld een abrupte uitwijkbeweging bij een wat hogere snelheid. Is de auto bij 90 km/u met zomerbanden nog goed onder controle te houden, kunnen de winterbanden bij 80 km/u ervoor zorgen dat je deze controle volledig kwijt bent.

Hogere milieubelasting door het doorrijden met winterbanden

Een hoger brandstofverbruik geeft een hogere schadelijke uitstoot, verhoogde slijtage geeft meer (fijn)stof deeltjes in de lucht en het hogere geluidsniveau geeft meer omgevingsgeluid.

Minder comfort bij het doorrijden met winterbanden in de zomer

De winterband is meestal wat rumoeriger dan de vergelijkbare zomerband, dit kan duidelijk merbaar zijn in het auto interieur. Het hogere geluidsniveau komt onder andere van het meer geprofileerde loopvlak welke meer geluid produceert.