Bereken direct de prijs voor jouw reparatie of onderhoud.

Wat is een bandenspanningsysteem, hoe werkt het en heeft dit systeem ook onderhoud nodig

Wat is een bandenspanningsysteem

TPMS melding op dashboard

Een bandenspanningsysteem houdt zoals de naam zegt de bandenspanning voor u in de gaten en geeft een melding als de spanning te laag wordt. Het is sinds 1 november 2014 een verplichting op de nieuwe in Nederland geleverde personenwagens en lichte bedrijfswagens. Men noemt dit ook wel TPMS systemen wat staat voor Tyre Pressure Monitoring System en simpelweg bandendruk controle systeem betekent. We herkennen twee duidelijk van elkaar verschillende toegepaste systemen, het directe en indirecte bandenspanningsysteem.

De bandenspanningsystemen worden al veel langer toegepast en waren ook als extra te bestellen bij een nieuwe auto. Vanaf Bij nieuwe modellen personenwagens en lichte bedrijswagens was het al sinds november 2012 verplicht deze te voorzien van een bandenspanningsysteem. Met Run on Flat (ROF) banden hoofdzakelijk BMW werden deze systemen al zolang toegepast als er ROF banden gemonteerd werden. Dit omdat je het als bestuurder simpelweg niet merkte dat je een lekke band onder je BMW had met ROF banden.

Hoe werkt een bandenspanningssysteem

Er worden bij de diverse automerken twee TPMS systemen gebruikt, we geven hieronder de werking en voor of nadelen van beide aan:

Het directe bandenspanningsysteem (dTPMS) werkt met in iedere band een sensor die de informatie via radiogolven doorgeeft aan een antenne in de carrosserie. Via de antenne gaat de informatie naar de boordcomputer die de informatie vertaald naar een eventuele dashboardsignalering bij onderspanning. Dit is een systeem welke zeer precies werkt en snel reageert op onderspanning, ook is vaak mogelijk via de boordcomputer de huidige bandenspanning per band op het dashboard af te lezen. Een nadeel van dit systeem is dat een verandering van wielpositie bij b.v. een bandenwissel aan de boordcomputer kenbaar gemaakt moet worden.

TPMS sensor in bandHet indirecte bandenspaningssysteem (iTPMS) werk met het tijdens rijden continu meten van de rolomtrek van de banden. Dit gebeurt via de bestaande ABS/ESP sensoren welke de informatie via de boordcomputer vertalen naar een dashboardsignalering. het nadeel van dit TPMS systeem is dat het trager moet reageren omdat de bandenspanning onder invloed van warmte niet constant is. Het systeem zal pas bij een afwijking van circa 20% een signaal geven. Het helpt daarom niet mee om de bandenspanning goed in de gaten te houden maar signaleert wel bij een lekke band. Een voordeel van dit systeem is dat er geen sensoren nodig zijn (kunnen kapot gaan) en dat bij een banden of wielwissel er geen rekening gehouden hoeft te worden bij terugplaatsen in de voorgaande wielpositie.

Heeft een bandenspanningsysteem onderhoud nodig

Het indirecte bandenspanningsysteem heeft geen onderhoud nodig, het directe systeem wel. De sensoren worden door een batterij van energie voorzien en hebben een lange levensduur maar deze zullen leeg raken. Bij het wisselen / vernieuwen van banden moet er rekening gehouden worden met de sensoren anders raken deze beschadigd. Een ventielsensor kan corroderen, afbreken, lek raken waarna de unit in de meeste gevallen als geheel vervangen moet worden.

Problemen methet bandenspanningsysteem

TPMS activatiekitBij problemen met uw bandenspanningsysteem kun je langs de deelnemers van garagevergelijker.nl Zij kunnen gebruik maken van speciale apparatuur om de ventielsensoren te controleren, te repareren en opnieuw in te lezen bij verwisseling of vernieuwing. Soms kan een sensor bij bijvoorbeeld een afgebroken ventiel gerepareerd worden, dit is typeafhankelijk en door de deelnemers van garagevergelijker.nl terug te zoeken in onze elektronische onderdelen catalogus.

Er zijn gelukkig inmiddels goede goedkopere aftermarket sensoren welke de garage specifiek op uw auto kan programmeren.

Per 1 januari 2015 is een niet werkend TPMS systeem een APK afkeuring.

Ga langs bij de deelnemers van garagevergelijker.nl voor controle of reparatie van het bandenspanningsysteem.