Bereken direct de prijs voor jouw reparatie of onderhoud.

De bandenspanning van de auto is belangrijk voor een veilig weggedrag en efficiënt gebruik van jouw brandstof

Waarom de bandenspanning controleren

Te lage bandenspanningJe bandenspanning loopt bij het vullen met buitenlucht altijd iets af. Dit komt doordat de zuurstofmoleculen zo klein zijn dat zij door het rubber van de band naar de buitenlucht ontsnappen. Dit is de reden waarom het advies is de bandenspanning maandelijks te controleren en zo nodig bij te vullen. 

Wat zijn de gevolgen van een te lage bandenspanning

Het rijden met een te lage bandenspanning heeft diverse gevolgen. Wij beschrijven hier de meest belangrijke:

 

 

  • Per 10% onderspanning kost dit circa 1% extra brandstof
  • De banden sluiten niet vlak af maar op de buitenzijden
  • Langere remweg door slechter wegcontact
  • Week stuurgedrag met name bij plotseling uitwijken
  • Hogere warmte ontwikkeling verhoogt de kans op klapbanden

Hogere bandenslijtage door een te lage bandenspanning

Door een te lage bandenspanning zal het loopvlak van de band geen goed contact met het wegdek maken maar juist op de zijkanten van het profiel. De band gaat qua loopvlak iets hol staan, de meest linkse afbeelding hierboven laat dit duidelijk zien. De band gaat meer op zijn "hielen" lopen. Niet alleen slijten de buitenranden van het profiel sneller maar doordat de band bij een te lage bandenspanning meer inwendige wrijving heeft zal deze warmer worden en ook dit heeft een negatieve invloed op de levensduur.

Hoger brandstofverbruik door een te lage bandenspanning

Lage bandenspanning kost brandstofEen band die op een te lage bandenspanning over het wegdek rolt heeft een hogere rolweerstand dan dat de band op de juiste spanning heeft. Dit komt doordat het karkas verder ingedrukt wordt en dit overwonnen moet worden. Dit karkas verder indrukken door het wegdek levert extra inwendige wrijving op in de band en dit gaat gepaard met extra warmte ontwikkeling. Deze warmte ontwikkeling is energie die niet aan de voortbeweging besteed kan worden en daarom verlies is. Algemeen geeft men aan dat 10% onderspanning circa 1% extra brandstof verbruik kost.

Korte rekensom leert dat een juiste bandenspanning bij 20% onderspanning per jaar al gauw 40 a 50 euro extra brandstofkosten tot gevolg kan hebben. Tel hierbij de kortere levensduur dan kan het juist bijhouden van uw bandenspanning wel 100 euro per jaar besparen.

 

Bandenspanning controle systeem en een lage bandenspanning

Er zijn twee verschillen bandenspanning controle systemen, we leggen hier uit dat alleen bij het directe bandenspanning controle systeem je de juiste informatie krijgt qua bandenspanning:

Het directe bandenspanning syteem (dTPMS) ofwel direct Tyre Pressure Monitoring System meet de bandenspanning exact via de in de band gemonteerde sensoren die de informatie door sturen aan de boordcomputer. Je kunt bij deze systemen in de meeste gevallen met het uitvoeren van een handeling de bandenspanning per wiel op het dashboard aflezen. Hierop kun je bepalen of het nodig is de bandenspanning bij te vullen.

Het indirecte bandenspanning systeem (iTPMS) ofwel indirect Tyre Pressure Monitoring System meet alleen een afwijking van de rolomtrek binnen een bepaalde tijd en signaleert wanneer deze buiten de veilige waarde komt. Hier zitten geen sensoren in de wielen en kan er ook geen bandenspanning uitgelezen worden.

Lees hier meer informatie over bandendruksystemen

Hoe moet je de bandenspanning controleren

Als eerste moet je weten wat de juiste bandenspanning voor jouw auto is, deze staat nagenoeg altijd vermeld in de binnenkant van het bestuurdersportier of het brandstofklepje. Daarbij staat de bandenspanning ook altijd vermeld in het auto instructieboekje. 

Controleer de bandenspanning als de auto enige tijd stil gestaan heeft.

 Bandenspanningstabel hoe te lezen

Bandenspanning label in autoVaak staan er op het label verschillende bandenmaten zoals b.v. 205/55 R 16 91V. Kijk op de zijkant van je autoband welke maat daar op staat en of dit overeen komt met die op het label. 

Bepaal of je standaard beladen bent (woon-werk verkeer) en kies de lagere vermelde bandenspanning of zwaar beladen (vakantie bepakking) en kies de hoger vermelde bandenspanning. 

De pijlen op de voor of achter wielen boven de kolommen geven aan welke bandenspanning in de voorbanden of achterbanden moet.

Als ik dus 225/45 R 17 91V banden onder deze BMW heb zitten en ik ga beladen op vakantie moet ik de voorbanden op 2.2 bar zetten en de achterbanden op 2.5 bar.

 

Lees hieronder meer informatie met betrekking tot bandenspanning:

Hoog brandstofverbruik

Zuinig rijden