• Garages beoordeeld met een ​9,3
  • Duidelijke prijs
  • Overal in Nederland, altijd in de buurt
  • Online afspraak

De APK: hoe zat het ook alweer?!


Regelmatig je auto laten keuren is belangrijk voor de veiligheid!

De APK (Algemene Periodieke Keuring) is een uitgebreide controle waarbij met name de voertuigveiligheid en de milieuaspecten gecontroleerd worden. De keuring zelf duurt gemiddeld zo’n 45 minuten, alhoewel het zomaar kan zijn dat er een steekproef van de RDW volgt waarbij de tijd kan oplopen naar een kleine 2 uur.

Tijdens de keuring controleert de keurmeester je auto volgens de regelgeving van de RDW; hier horen een aantal vaste keuring punten bij die iedere APK gecheckt worden. Zo wordt er bijvoorbeeld gekeken naar de verlichting, de banden, de motor, de gordels en de rem- en stuurinrichting.

En dat geldt niet alleen voor jou en andere inzittenden: ook voor mede automobilisten is een regelmatige APK van cruciaal belang. Hierom is het wettelijk bepaald dat je je auto eens in de zoveel jaar laat keuren. Hoe vaak dit is, hangt af van je auto. Voor nieuwe auto’s geldt over het algemeen 4 jaar tot de eerste APK; rijd je een benzineauto, dan dien je deze om de 2 jaar te keuren na deze eerste keuring (4-2-2). Eenmaal 8 jaar oud, dan is de regelgeving dat je je auto ieder jaar laat keuren. Rijd je een diesel? Dan zul je na 3 jaar voor het eerst moeten keuren (3-1-1). Hierna vindt ook weer ieder jaar een APK plaats.

Gelukkig hoef je dit zelf allemaal niet te onthouden; het RDW stuurt je zodra het weer hoog tijd is een herinnering. Dan heb je genoeg tijd om een afspraak te maken met een keuringsstation voor een APK keuring.

Voorkom een hoge rekening en check alvast een en ander zelf!

Er zijn vele punten die zelf redelijk eenvoudig te controleren zijn en daarmee kunnen extra kosten en eventueel een herkeuring voorkomen worden. De APK is ook een moment opname en heeft geen preventief karakter. Het is dan ook geen onderhoudsbeurt.

Loop bepaalde punten na voor de APK keuring; als bijvoorbeeld de garage een lampje moet vervangen is dit een stuk duurder. Tevens voorkom je wellicht een nodeloze APK afkeuring wat weer tijd en geld kost.

Wat kun je zelf controleren:

Autoverlichting:

  • Verlichting voorzijde (grootlicht en dimlicht)
  • Verlichting achterzijde (controleer ook remlichten, mistlamp en achteruitrijlicht)
  • Richtingaanwijzers
  • Nummerplaat verlichting
  • Aanwezige mistlampen moeten werken: Voor indien aanwezig en achter minimaal één

Autobanden:

  • Bandenspanning: de juiste bandenspanning staat in het serviceboekje, tankklep of portier
  • Bandenprofiel: wettelijk is minimaal 1.6 mm, echt veilig is minimaal 2.5 mm
  • Uitdroging: zijn nergens uitdroging scheurtjes in het rubber te zien?
  • Hetzelfde type band op 1 as

Remmen:

  • Dikte van de remschijven: is wat moeilijker te zien en vergt wat basis kennis
  • Roest: het vlak van de remschijf moet grotendeels roestvrij zijn
  • Remslangen: Moeten onbeschadigd en niet uitgedroogd zijn

Ruitenwissers:

  • Ruitenwisserbladen: goede werking en zijn ze in goede staat
  • Ruitensproeiers: deze zijn verplicht, goede werking en voldoende vloeistof

Uitlaat:

  • Een lek in de uitlaat kun je vaak al horen
  • De werking van de katalysator is alleen te controleren via een viergastest
  • De werking van het roetfilter is alleen te testen via een roetmeting

Autogordels:

  • Goede werking en moeten onbeschadigd zijn (slijtage)

Spiegels:

  • Linker en rechter buiten- en binnen spiegel verplicht
  • Spiegelglas moet in goede staat zijn

Autoruiten:

  • Het directe gezichtsveld ter grote van een A4 moet vrij zijn van scheuren beschadigingen. (de totale regelgeving hierover is complex en bij twijfel vragen aan de APK keurmeester)
  • Ruitontwaseming moet werken

Belangrijk:

De bovenstaande zelf te controleren punten zijn slechts een deel van alle voor APK verplichte controle punten. Wil je meer weten of zelf controleren kijk dan voor een volledig overzicht hieronder.