Koelvloeistof bijvullen hoe doe je dat?

Bereken direct de prijs voor jouw reparatie of onderhoud.

Koelvloeistof bijvullen, wees hier voorzichtig mee en lees dit door voordat je koelvloeistof gaat bijvullen

Wat is het grootste risico bij het bijvullen van koelvloeistof

Koelvloeistof21Het koelsysteem van de auto staat met name wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is onder behoorlijke druk. Draai daarom NOOIT zo maar de dop van het koelvloeistof reservoir los. De gloeiend hete koelvloeistof kan eruit spuiten en serieuze brandwonden veroorzaken. Laat als het mogelijk is de motor voldoende afkoelen en ga altijd als volgt te werk:

  • Weet zeker dat je de juiste dop los draait, radiator of drukvat, bij twijfel kijk in het instructieboekje.
  • Leg een doek over de koelvloeistof dop.
  • Draai deze voorzichtig een stukje los en laat de eventuele druk eerst ontsnappen.
  • Zodra de druk eraf is draai de dop er dan pas volledig af.

 

 

Op welk niveau moet het koelvloeistof peil staan

De meeste auto's zijn uitgevoerd met een doorzichtig koelvloeistof reservoir, hierop staan het maximum en minimum peil vermeld met streepjes of peilen. Wanneer bij koude motor het peil van de koelvloeistof staat tussen minimum en maximum dat staat het peil goed. Bij warme motor zal de koelvloeistof iets uitzetten en het peil zal dan wat hoger staan. Vul bij koude motor het koelvloeistof reservoir tussen het aangeduide minimum en maximum teken.

Met welke koelvloeistof moet je jouw auto bijvullen

Net zoals motorolie zijn er inmiddels ook in koelvloeistof diverse specificaties afhankelijk van auto en motortype. Verschillen in koelvloeistof zitten o.a. in de toevoegingen die de autofabrikanten vereisen. Ook zijn er tegenwoordig speciale Long Life koelvloeistoffen die langer meegaan dan de standaard koelvloeistoffen.

Je ziet op de afbeelding hierboven G12 aangeduid staan, dit is het toegepaste type koelvloeistof. Al kijk je alleen al naar de kleur van de koelvloeistof dan moet het goed gaan. Wanneer de koelvloeistof kleur de volgende kleur heeft komt het in de meeste gevallen neer op:

  • Groen / blauw kies dan koelvloeistof SP11
  • Lilakleurig kies dan koelvloeistof SP12
  • Lilakleurig in een VW, Seat, Skoda kies dan de koelvloeistof SP13
  • Groen, kies dan de koelvloeistof SP14
  • Fluoriserend oranje kies dan de koelvloeistof SP15

klik hierop en vind de juiste koelvloeistof

Voorbeelden van verschillende soorten merk specifieke koelvloeistof

Koelvloeistof SP11 is een groen/blauwe, gebruiksklare koelvloeistof voor gebruik in diverse modellen van Mercedes, BMW, Opel en Saab en voor diverse modellen van de VAG-groep (VW/Audi/Porsche/Seat/Skoda), waar een G11-kwaliteit gevraagd wordt. 

Koelvloeistof SP12  is een lilakleurige, gebruiksklare koelvloeistof voor koelsystemen vervaardigd uit aluminium en koper- of aluminiumlegeringen. Coolant SP 12 kan ook veilig gebruikt worden in conventionele gietijzeren koelsystemen. 

Koelvloeistof SP13 is een lilakleurige, gebruiksklare koelvloeistof voor koelsystemen van Volkswagen, Audi, Skoda en Seat. 

Koelvloeistof  SP14 is een groene, gebruiksklare koelvloeistof voor gebruik in koelsystemen van Peugeot en Citroën. 

Koelvloeistof SP15 is een fluorescerend oranje, gebruiksklare koelvloeistof voor gebruik in koelsystemen van de nieuwste modellen van de GM-groep (Opel/Saab), waar een Long Life koelvloeistof gevraagd wordt met de kwaliteit GM 19 40 650.